اخبار
 1398/07/09  تاریخ خبر
ضرورت توسعه همکاری‌های حمل‌‌ونقل، ترانزیت و زیرساخت بین ایران و ارمنستان

وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران در ديدار با وزير مديريت منطقه‌اي و زيرساخت و معاون نخست وزير ارمنستان بر ضرورت توسعه همکاري‌هاي حمل‌‌ونقل، ترانزيت و زيرساخت بين ايران و ارمنستان، همچنين کاهش متقابل عوارض جاده‌اي تاکيد کرد و تشکيل کميته‌ مدلسازي اتصال زيرساخت‌هاي ريلي و جاد‌ه‌اي مورد موافقت طرفين قرار گرفت.

 محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران که، به سبب اهميت موضوع ترانزيت در اجلاس روساي جمهور کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا، شرکت ‌کرده است. با سورن پاپيکيان وزير مديريت منطقه اي و زير ساخت ارمنستان ديدار و گفت‌وگو کرد.

در اين ديدار پيرامون همکاري‌هاي حمل‌و‌نقلي و ترانزيتي و توسعه زير ساخت مذاکره شد و دو طرف بر نهايي سازي فوري توافقنامه خليج فارس-درياي سياه تاکيد کردند، همچنين طرفين براي تشکيل فوري کميته‌اي که اتصال زير ساخت‌هاي ريلي و جاده اي دو طرف را مدلسازي کند موافقت کردند.

وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار به ضرورت کاهش متقابل عوارض جاده‌اي اشاره کرد و خواستار برگزاري کميته جاده‌اي در سريع‌ترين زمان ممکن شد.

اسلامي از وزير مديريت منطقه‌اي و زيرساخت ارمنستان براي شرکت در نمايشگاه هفته حمل‌و‌نقل در تهران دعوت به عمل آورد.

وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران همچنين با مهر گريگوريان معاون نخست وزير ارمنستان ملاقات و پيرامون  ضرورت همکاري ترانزيتي دو کشور در زمينه جاده ابريشم، کريدور خليج فارس-درياي سياه و کريدور شمال-جنوب گفت‌وگو کرد.

در جريان اين ديدار دو طرف براي تشکيل فوري کميته حمل‌و‌نقل و زير ساخت بين دو کشور در سريع‌ترين زمان با هدف ايجاد تحول در ارتباطات حمل‌و‌نقلي دو کشور و حل‌و‌فصل برخي مشکلات فعلي موافقت کردند.

کاهش عوارض از سوي طرف ارمني؛ برگزاري نشست در زمينه حمل‌ونقل جاده‌اي؛ آمادگي براي ارتقاي زيرساخت هاي جاده اي و ريلي طرف ارمني توسط شرکت هاي توانمند طرف ايراني؛ طراحي ايده‌ها و مدل‌هاي مختلف مالي براي اجراي پروژه‌ها؛ اشاره به وضعيت حمل‌و‌نقل در  ايران با ذکر آمار و ارقام در  حوزه هاي مختلف حمل‌و‌نقلي؛ طرح موضوع همکاري در حوزه حمل‌ونقل هوايي؛ پيشنهاد  وزير راه و شهرسازي مبني بر تشکيل نشست در حوزه زير ساختي براي پيگيري موضوعات مربوط به پروژه‌هاي موردنظر با توجه به پيشنهاد طرف ارمني براي برگزاري کميسيون جهت ارتقاي روابط حمل‌و‌نقلي و  آمادگي براي دعوت از مقامات ارمني جهت شرکت در مناسبت‌هاي حمل‌و‌نقلي کشورمان نظير هفته حمل‌و‌نقل از مهم‌ترين موضوعات مطروحه بين وزير راه و شهرسازي در ملاقات با همتاي ارمني وي بود.

محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران براي شرکت در همايش بين‌المللي ظرفيت‌هاي ترانزيتي اوراسيا، ملاقات با مقامات و وزراي شرکت‌کننده در اين همايش و همچنين پيگيري توسعه روابط کشورمان با جمهوري ارمنستان در حوزه حمل و نقل و ترانزيت به ارمنستان سفر کرده است.

همايش ترانزيتي اوراسيا با حضور نمايندگان عالي‌رتبه از کشو‌رهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا و کشورهاي منطقه، سازمان‌ها و نهادهاي تخصصي اقتصادي، زيربنايي و حمل‌و‌نقلي و با حضور وزير محترم راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران به عنوان ميهمان ويژه در تاريخ ? و ? مهرماه در ايروان پايتخت ارمنستان برگزار مي‌شود.

گفتني است: وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران صبح امروز براي پيگيري توافقات گذشته و بررسي راهکارهاي افزايش سطح همکاري‌هاي ايران و جمهوري ارمنستان با وزير مديريت منطقه‌اي و زيرساخت ارمنستان و معاون نخست‌وزير ارمنستان ملاقات کرد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي