اخبار
 1398/07/10  تاریخ خبر
جهش مناسبات ایران و ارمنستان با توسعه کریدور‌های شمال-جنوب و خلیج‌فارس-دریای سیاه
رئيس جمهوري در ديدار با نخست وزير ارمنستان گفت: همکاري دو کشور در بخش کريدور شمال-جنوب و اتصال درياي سياه به خليج فارس از طريق راه‌آهن و جاده، مي تواند جهشي در مناسبات تهران- ايروان و ساير کشورهاي منطقه ايجاد کند.

 حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني روز سه‌شنبه در جريان سفر به ارمنستان براي شرکت در اجلاس سران اتحاديه اوراسيا و در ديدار نيکول پاشينيان نخست وزير ارمنستان، با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران همواره براي ارمنستان به عنوان يک کشور همسايه و دوست قديمي اهميت زيادي قائل است ،اظهار داشت: آمادگي داريم سطح روابط و همکاري‌هاي تهران- ايروان را در عرصه هاي مختلف به ويژه در زمينه اقتصادي و تجاري هر چه بيشتر ارتقا دهيم.

وي با بيان اينکه طرح‌ها و پروژه‌هاي مهمي بر اساس ظرفيت‌هاي گسترده دو کشور براي تحکيم هر چه بيشتر روابط ،در دستور کار دو کشور قرار دارد گفت: تهران و ايروان در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي به ويژه حوزه انرژي، ساخت نيروگاه هاي آبي، بادي و خورشيدي، حمل و نقل، ارتباطات، فن‌اوري‌هاي نو ، داروسازي و خدمات فني مهندسي مي توانند همکاري‌هاي سازنده اي به نفع ملت‌هاي خود داشته باشند.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه تهران و ايروان در زمينه حمل و نقل، ارتباطات و ترانزيت از ظرفيت‌هاي زيادي براي همکاري در سطح دوجانبه و منطقه‌اي برخوردار هستند، گفت: همکاري دو کشور در بخش کريدور شمال به جنوب و اتصال درياي سياه به خليج فارس از طريق راه آهن و جاده، به نفع دو ملت و ملت هاي منطقه بوده و مي تواند جهشي در مناسبات- ايروان و ساير کشورهاي منطقه ايجاد کند.

 رئيس جمهور در ادامه با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران تا يک ماه آينده اولين گام را براي فعاليت در قالب اتحاديه اوراسيا بر مي‌دارد، گفت: بايد کارگروه‌هايي براي آغاز همکاري ايران با اوراسيا ايجاد کرد که در زمينه‌هاي مختلف از جمله انرژي، برق و حمل‌و‌نقل ظرفيت‌هاي موجود را بررسي و روند اجرايي شدن آنها را پيگيري کند.

 رئيس‌جمهور همچنين تسريع در اجرايي شدن توافقات دوجانبه و اهميت توجه به مسايل زيست محيطي را مورد تاکيد قرار داد و گفت :مناطق آزاد مرزي مي تواند نقش بسيار مهمي در توسعه روابط دو کشور ايجاد کند و در اين زمينه بايد بخش خصوصي و کارآفرينان را براي سرمايه‌گذاري در اين مناطق تشويق نماييم.

دکتر روحاني همچنين ضمن اعلام آمادگي کامل جمهوري اسلامي ايران براي تامين نيازمندي‌هاي ارمنستان در حوزه انرژي تصريح کرد: قرارداد تهاتر گاز و برق بين دو کشور مي‌تواند در حوزه کالا و خدمات نيز توسعه يابد.

نيکول پاشينيان نخست وزير ارمنستان نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از سفر دکتر روحاني به ايروان ، با بيان اينکه کشورش خواهان توسعه هر چه بيشتر روابط با تهران است، گفت: مصمم هستيم حجم روابط و مناسبات دو کشور به ويژه در زمينه اقتصادي را هر چه بيشتر افزايش دهيم.

 وي خاطر نشان کرد: همکاري تجاري در مناطق مرزي با ايران اهميت به سزايي براي ارمنستان برخوردار است و به دنبال تقويت همکاري در اين مناطق هستيم.

نخست وزير ارمنستان با اعلام علاقه مندي نسبت به خريد گاز از ايران گفت: ايران منبع پايداري براي تامين انرژي و گاز ارمنستان است و ايروان خواستار تمديد موافقتنامه تهاتر گاز و برق با ايران تا سال2040 است.

نخست وزير ارمنستان خاطرنشان کرد:  ارمنستان  از حضور و مشارکت شرکت‌هاي ايراني در پروژه هاي راه سازي ارمنستان به خاطر کيفيت بالاي اين شرکت ها استقبال ميکند.

 وي گفت: اتصال بنادر ايران از خليج فارس به درياي سياه براي دورنماي روابط دو کشور و منطقه از اهميت بالايي برخوردار است لذا به دنبال همکاري و مشارکت در اين حوزه هستيم.

همچنين دو طرف بر لزوم اتمام پروژه خط سوم انتقال برق ميان دو کشور تا سال 2020 تاکيد کردند.

منبع: پايگاه اطلاع رساني دولت