اخبار
 1398/07/11  تاریخ خبر
توافقات جدید گمرکات ایران و ترکیه
رؤساي گمرکات ايران و ترکيه با ابراز علاقه نسبت به توسعه تجارت و بهبود روابط گمرکي به توافق‌هاي تازه‌اي دست يافتند.

مقامات گمرکي دو کشور در نشستي که در محل ستاد مرکزي گمرک ايران برگزار شد، تمايل خود را به همکاري کامل براي اجراي مرحله نهايي تير الکترونيکي، امنيت و تسهيل تجارت، مقابله با قاچاق مواد مخدر و کالا، نوسازي و مکانيزاسيون رويه‌هاي گمرکي، ايجاد دروازه مشترک مرزي مجازي، تبادل اطلاعات الکترونيکي درباره فعالان مجاز اقتصادي (AEO)، موافقت‌نامه تجارت ترجيحي و افزايش ساعات کاري بين گمرکات و بازارچه‌هاي مرزي اعلام کردند.
براساس اين گزارش، مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران با اشاره به مشترکات فراوان فرهنگي، ديني و جغرافيايي بين دو کشور گفت: مناسبات خوب دو کشور موجب تقويت صلح و دوستي است و يکي از کم‌هزينه‌ترين راه‌هاي اشاعه صلح، ارتقاي سطح تجارت مي‌باشد. به همين دليل در افق مناسبات تجاري دو کشور 30 ميليارد دلار تبادل کالا ديده شده است.
رئيس کل گمرک ايران تأکيد کرد: تسهيل تجارت همچنين موجب کاهش قيمت کالاها براي مصرف‌کنندگان در بازارهاي دو کشور و منطقه خواهد شد و ما با ارتقاي سطح همکاري گمرکي مي‌توانيم هزينه‌هاي تجارت را کاهش دهيم.
ميراشرفي با اشاره به لزوم همکاري و هماهنگي بيشتر بين ايران و ترکيه در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: ناامن کردن مسير ترانزيت قاچاق مواد مخدر در گرو همکاري نزديک دو کشور است و به يک برنامه جامع نياز دارد.
وي تسريع در نوسازي و مکانيزاسيون رويه‌هاي گمرکي بين دو کشور را حائز اهميت خواند و گفت: بايد در زمينه ايجاد دروازه مشترک مرزي تلاش بيشتري صورت گيرد.
رئيس کل گمرک ايران شناسايي و معرفي فعالان مجاز اقتصادي (AEO) و تبادل اطلاعات آنها بين گمرکات دو کشور را از موارد مؤثر در تسهيل تجارت خواند و در مورد موافقت‌نامه تجارت ترجيحي که به دليل تحريم‌هاي آمريکا در حال حاضر براي طرف ايراني با دشواري‌هايي مواجه شده است، گفت: خوشبختانه با سفر اخير رئيس دفتر رئيس جمهوري که رياست کميسيون مشترک اقتصادي ايران و ترکيه را برعهده دارد اين اميدواري به وجود آمده است که محدوديت ايجاد شده در اين زمينه برطرف شود.
معاون وزير اقتصاد در ادامه به موضوع صدور گواهي مبدأ به صورت الکترونيکي بين ايران و ترکيه اشاره کرد و در  مورد هماهنگ‌سازي ساعات کاري در مرزهاي مشترک دو کشور مطالبي بيان کرد.
ميراشرفي گفت: روزانه بيش از 5 هزار نفر از طريق مرز رازي- کاپي کوي تردد مي‌کنند که زمان فعلي براي انجام تشريفات گمرکي آنان کم است و ما خواهان افزايش ساعت کاري و هماهنگي بيشتر در اين زمينه هستيم. همچنين موضوع افزايش تردد کاميون‌ها در مرز بازرگان و گوربلاغ داراي اهميت است، چراکه تعداد پذيرش فعلي کاميون‌ها از سوي گمرک گوربلاغ ترکيه کافي نيست و باعث ترافيک در دو طرف مرز مي‌شود. درخواست ما اين است که ارزيابي کالاهاي ايراني به جاي گمرک گوربلاغ در منطقه دوبايزيد انجام شود تا از معطلي کاميون‌ها جلوگيري به عمل آيد.
ميراشرفي تبادل تصاوير اسکن شده کاميون‌ها به روش الکترونيک در مرزهاي ايران و ترکيه را از ديگر موارد مهم در تجارت بين دو کشور عنوان کرد و اظهارداشت: با توجه به تجارت 5 ميليارد دلاري بين دو کشور در 6 ماهه نخست سال‌جاري و وجود توازن تجاري في‌مابين، ارتقاي سطح واردات و صادرات مي‌تواند به تحقق اهداف تجاري دو کشور کمک کند.
بر پايه اين گزارش "رضا توناتوراگاي" معاون وزير تجارت و رئيس کل گمرک ترکيه نيز در اين نشست با اظهار خرسندي از حضور در ايران و تأکيد بر لزوم افزايش حجم مبادلات تجاري دو کشور گفت: ما به خوبي از مشکلات و مسائل شما در ارتباط با تحريم اقتصادي مطلع هستيم و اميدواريم در آينده نزديک اين مشکل برطرف شود.
رئيس کل گمرک ترکيه که به همراه جمعي از مسئولان و مديران بخش‌هاي مختلف گمرک اين کشور در اين نشست حضور يافته بود، موافقت و آمادگي خود را براي همکاري در مورد اکثر موضوعاتي که از سوي رئيس کل گمرک ايران مطرح شد، ازجمله بحث تير الکترونيکي، تبادل آنلاين اطلاعات گمرکي از طريق پنجره واحد تجاري، مبارزه با قاچاق کالا، مواد مخدر و انسان اعلام کرد و گفت: گمرک ترکيه طرح‌ها و پروژه‌هاي متعددي را براي مدرن‌سازي گمرکات هم‌مرز خود با ايران به ويژه گمرک گوربلاغ در دست اجرا يا مطالعه دارد و به همين خاطر از گمرک ايران مي‌خواهيم در مورد مسائل و مشکلاتي که از اين بابت براي تجار و مسافران ايراني به وجود مي‌آيد سعه صدر نشان داده و همکاري کند.
برپايه اين گزارش در پايان اين نشست که در فضايي دوستانه و صميمانه برگزار شد و ناظر گمرکات استان آذربايجان غربي و مديران گمرکات بازرگان، سرو، رازي، مديرکل دفتر ترانزيت، مديرکل دفتر همکاري‌هاي بين‌الملل و معاونين
و کارشناسان اين دفتر و معاون مرکز واردات گمرک ايران حضور داشتند، صورتجلسه نشست به امضاي رؤساي کل دو کشور رسيد.

منبع: گمرک نيوز