اخبار
 1398/07/13  تاریخ خبر
۶۴ میلیون دلار کالا از گمرکات گلستان صادر شد
<;مديرکل گمرکات گلستان اعلام کرد: درنيمه نخست امسال مقدار 180 هزار تن انواع کالا به ارزش 64 ميليون دلار از مبادي گمرکي اين استان صادر شده که برابر بامدت مشابه سال قبل است.
سيدابراهيم حسيني گفت: عمده کالاهاي صادراتي گلستان در نيمه نخست امسال شامل لبنيات، انواع ميلگرد، آهن و پروفيل، سيمان، رب‌گوجه‌فرنگي و پلي‌استايرن بوده است که بيش‌تر به چهار کشور عراق، ترکمنستان، قزاقستان و افغانستان صادر شده است.

وي با بيان اين‌که در 6 ماه نخست امسال مقدار 13 هزار تن کالا به ارزش 27 ميليون دلار از مبادي گمرکي گلستان وارد کشور شده که از نظر وزني 64 درصد افزايش داشته است، اضافه کرد: عمده کالاهاي وارداتي به گلستان شامل قطعات و ماشين‌آلات خط توليد و روغن خام سويا و از کشورهاي چين، ترکيه، ترکمنستان و قزاقستان بوده است.

وي تصريح کرد: اگرچه ارزش دلاري صادرات و واردات کالاها از مبادي گمرکي اين استان به دليل اختلاف قيمت دلار کاهش يافته اما از نظر ريالي در هر دو بخش افزايش حاصل شده است.

مديرکل گمرکات گلستان همچنين گفت: در نيمه نخست امسال سه ميليون دلار صادرات چمداني از استان انجام شده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 61 درصد افزايش دارد.

حسيني افزود: گمرکات گلستان در مدت ياده شده و از محل صادرات و واردات کالاها 123 ميليارد ريال درآمد داشته‌اند که در همسنجي با مدت مشابه سال قبل 121 درصد رشد داشته است.

 اينچه برون، تنها گمرک زميني و ريلي استان گلستان در بخش داشلي برون شهرستان 350 هزار نفري گنبدکاووس در مرز ايران و ترکمنستان واقع است.

اينچه برون مرکز گمرکات اين استان بوده و زيرمجموعه آن پايانه هاي صادراتي در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستي در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بين‌المللي گرگان است.

در سال هاي اخير با بهره‌برداري از راه آهن بين المللي قزاقستان - ترکمنستان - ايران و گذر آن از اينچه برون، خدمات گمرک ريلي نيز به فعاليت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزي گلستان در شمال ايران با کشور ترکمنستان و استان هاي مازندران، سمنان و خراسان شمالي همسايه است.

منبع:پايگاه خبري ايرانا