اخبار
 1398/07/14  تاریخ خبر
رشد ۴۵ درصدی درآمد وصولی گمرکات گیلان
<ناظر گمرکات گيلان با اشاره به اينکه در شش ماه نخست امسال گمرکات اين استان دو هزار و 900 ميليارد ريال درآمد وصولي اخذ کرده است، گفت: در مقايسه با سال گذشته شاهد رشد 45 درصدي هستيم.

ابوالقاسم يوسفي نژاد با بيان اينکه در شش ماهه نخست امسال ميزان ترانزيت خارجي در گمرکات استان گيلان معادل 80 هزار و 169 تن کالا به ارزش بيش از 145 ميليون دلار است، اظهار کرد: اين ميزان در مقايسه با سال گذشته از نظر وزني و ارزش دلاري به ترتيب با کاهش 29 و 3 درصدي همراه بوده است.

وي در ادامه عمده‌ترين کالاهاي ترانزيتي استان را چوب و تخته، تريلر، کاميون کشنده، خودروي سواري، لوازم يدکي و ماشين آلات صنعتي، اجزا و قطعات، غلات و خشکبار، ميوه صيفي جات، روغن و محصولات شيميايي عنوان کرد و گفت: کالاهاي ترانزيت از کشورهاي مبدا روسيه، آذربايجان، ترکمنستان، تاجيکستان، گرجستان و قزاقستان به کشورهاي مقصد عراق، امارات، ترکيه، افغانستان و مناطق آزاد و ويژه بوده که از مرز گمرکات خروجي پيرانشهر، باشماق، بازرگان، سرخس، حسن رود و مهران ترانزيت مي‌شود.

يوسفي نژاد همچنين با بيان اينکه در شش ماهه نخست امسال به مقصد گمرکات استان گيلان به وزن 104 هزار و 398 تن کالا به ارزش بيش از 464 ميليون دلار ترانزيت خارجي بوده است، افزود: اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزني و ارزش دلاري به ترتيب با کاهش 32 و 38 درصدي همراه بوده است.

وي با اشاره به ورود و خروج مسافر، تصريح کرد: در 6 ماهه نخست امسال 459 هزار و 551 مسافر با افزايش 51 درصدي نسبت به سال گذشته به کشور وارد و451 هزار و 920 نفر با 64 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه از کشور خارج شده‌اند.

مديرکل گمرکات گيلان به ميزان کسب درآمد نيز اشاره و بيان کرد: در شش ماهه نخست امسال گمرکات استان گيلان به مبلغ بيش از دو هزار و 900 ميليارد ريال درآمد وصول کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  افزايش 47 درصدي داشته است.

وي ميزان درآمد ماليات بر ارزش افزوده، عوارض کالا و خدمات وصولي گمرکات گيلان را نيز معادل بيش از هزار و 368 هزار ميليارد ريال عنوان کرد و افزود: اين ميزان نسبت به مدت مشابه با رشد 45 درصدي همراه بوده است.

يوسفي نژاد ادامه داد: عمده درآمدهاي وصولي معادل 1500 ميليارد ريال توسط گمرک آستارا اخذ شده که تقريبا معادل 52 درصد از کل درآمد وصولي استان گيلان است.

منبع: خبرگزاري مهر