اخبار
 1398/07/17  تاریخ خبر
ایران تنها کشور تولید کننده کانتینر در منطقه خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا است
معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در منطقه خليج فارس، آسياي ميانه و آفريقا، جمهوري اسلامي ايران تنها کشوري است که به امکان خط توليد کانتينر حمل دريايي دست يافته است.

، محمد علي حسن زاده در مراسم بهره برداري از خط توليد کانتينر حمل دريايي، اذعان داشت: نياز فعلي کشور به کانتينر حمل دريايي حدود 750 هزار TEU کانتينر20 فوت است که از اين تعداد حدود 200 هزار TEU کانتينر 20 فوت در اختيار شرکت هاي کشتيراني قرار دارد و بقيه خريداري و يا اجاره مي شود.

عضو هيأت عامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: با توجه به نياز کشور به 550 هزار TEU کانتينر 20 فوت ، براي خريد هر يک از اين کانتينرها بين 2000 تا 2400 دلار ارز از کشور خارج مي شود.
حسن زاده ميزان اجاره هر کانتينر را روزانه 5 دلار بيان و نتيجه گيري کرد: با ساخت و توليد اين نوع کانتينر در داخل کشور ، علاوه بر جلوگيري خروج ارز از کشور، مي توانيم با صادرات آن، ارز قابل توجهي را وارد کشور کنيم.

به گفته معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر، در حال حاضر امکان توليد روزانه 100 کانتينر در مجتمع کانتينر سازي ايراني وجود دارد.

حسن زاده با اشاره به اهميت توليد و خودکفايي در ساخت انواع کانتينرهاي حمل و نقل دريايي در کشور، تصريح کرد: با ساخت استاندارد کانتينرهاي ويژه تجارت دريايي در ايران، وابستگي به خارج از بين مي رود و از اين پس با خروج خطوط کشتيراني از بنادر کشور، با کمبود کانتينر براي جابه جايي بار مواجه نخواهيم شد.

معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه در منطقه خليج فارس، آسياي ميانه و آفريقا، جمهوري اسلامي ايران تنها کشوري است که به امکان خط توليد کانتينر حمل دريايي دست يافته است، تاکيد کرد: ساخت و توليد کانتينر استاندارد و مخصوص ترافيک دريايي به جز پوشش نياز هاي داخلي ، قطعا مي تواند از محل صادرات، براي کشور ارز آوري هم داشته باشد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي