اخبار
 1398/07/20  تاریخ خبر
امضای توافقنامه تجاری بین ‌ایران، هندوستان و افغانستان / ترانزیت کالا از ایران رونق می‌گیرد
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران از امضاي توافقنامه تجاري بين ‌ايران، هندوستان و افغانستان خبر داد و گفت: اين توافقنامه ‌با هدف بهبود و ارتقاء وضعيت ترانزيت کالا امضا شده است.

محمد راستاد  يکي از اهداف تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران را ايجاد موانع بر سرراه تجارت و حمل و نقل دريايي دانست و اظهار داشت: در اين راستا خوشبختانه با اتکا به توان داخلي و ظرفيت‌هاي موجود در کشور به خوبي فرايندهاي حمل و نقل تجارت دريايي تداوم داده شده است.

معاون وزير راه و شهرسازي، مويد اين مهم را روند رو به رشد تخليه و بارگيري کالا در بنادر دانست و تصريح کرد: از سوي ديگر تمام طرح‌هاي توسعه‌اي کشور هم براي زيربناهاي بندري و هم براي تجهيزات بنادر با قوت خود در حال اجراست.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران، مهم‌ترين طرح توسعه بنادر کشور را توسعه فاز سوم پايانه کانتينري بندر شهيد رجايي دانست  و خاطر‌نشان کرد: اين طرح با اعتباري افزون بر 1000 ميليارد تومان در حال اجرا‌ست و انتظار مي‌رود در بازه زمان پيش بيني شده يعني تا سال 1400 تکميل و به بهره‌برداري برسد.

راستاد با بيان اينکه بندر چابهار تنها بندر اقيانوسي کشور است گفت: مرحله نخست توسعه اين بندر انجام شده و اکنون مراحل تجهيز آن طي مي‌شود که بندر چابهار نقش مهم و حياتي در دالان ترانزيتي شمال ـ جنوب و به ويژه ترانزيت بين کشورهاي ساحلي اقيانوس هند، آسياي ميانه، افغانستان  ايفا مي‌کند.

وي‌ مهم‌ترين بندر کالاي اساسي ايران را بندر امام خميني(ره) دانست و تصريح کرد: در اين بندر اين روزها شاهد حجم انبوه محموله‌ها و کشتي‌هايي است که در اين بندر تردد مي‌کنند و با استفاده از ظرفيت‌هاي بندري به خوبي پاسخگوي تقاضا براي واردات کالاهاي اساسي است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران، با اشاره به افزايش 49 درصدي  تخليه کالاهاي اساسي در نيمه نخست امسال نسبت به سال قبل خاطر نشان کرد: در استان بوشهر هم به سبب طول سواحل با خليج فارس و بنادر متعدد تجاري، زمينه براي بهبود فعاليت رونق تجارت و اشتغال ساحل نشينان فراهم شده است.

راستاد با تاکيد بر توسعه زيرساخت‌هاي بندري در استان بوشهر بيان کرد: اکنون افزون بر 70 ميليارد تومان پروژه‌هاي بندري در استان بوشهر افتتاح و يا عمليات اجرايي آنها آغاز شد.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه بندر تجاري بوشهر نقش مهمي در تجارت بين‌المللي دارد تاکيد کرد: ما دنبال اين هستيم که بندر تجاري بوشهر نقش خود را در تجارت بين‌المللي به خوبي ايفاء کند و زمينه تردد، پذيرش و پهلوگيري کشتي‌هاي اقيانوس‌پيما در اسکله‌هاي آن فراهم شود.

وي، با تاکيد بر نقش مهم بنادر ديگر استان بوشهر در تجارت منطقه‌اي افزود: رونق بنادر کوچک‌تر استان بوشهر در تجارت منطقه‌اي، کاپوتاژ و فرانشيز کالا از بنادر اصلي مورد توجه سازمان بنادر است که در اين راستا نقش آفريني کنند.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران، مستلزم نقش آفريني بنادر استان بوشهر در  تجارت منطقه‌اي و فرانشيز کالا و کاپوتاز را توسعه زيرساخت‌هاي بندري دانست و تاکيد کرد: توسعه زيرساخت‌هاي بنادر استان بوشهر و تناسب يافتن اين زيرساخت‌ها با تقاضاهايي که وجود دارد مورد توجه ويژه قرار دارد تا در کوتاه زمان، بنادر استان بوشهر شرايط آنان به‌گونه‌اي فراهم شود تا بتوانند پاسخگوي حجم تقاضاي رو به رشد باشند.

معاون وزير راه و شهرسازي، تقويت تجاري با کشورهاي مختلف را يکي از برنامه‌هاي سازمان بنادر دانست و افزود: مهم‌ترين شرکاي تجاري ايران از لحاظ صادرات و  واردات  و ترانزيت کالا کشورهايي که در منطقه وجود دارند است و در اين راستا توافقنامه‌هاي ترانزيني متعددي بين جمهوري اسلامي و کشورهاي پيراموني به ويژه کشورهايي که در مسير دالان ترانزيني قرار دارند منعقد شده است.

راستاد به توافقنامه تجاري بين جمهوري اسلامي ايران، هندوستان و افغانستان اشاره کرد و گفت: اين توافقنامه موسوم به چابهار با هدف بهبود و ارتقاء وضعيت ترانزيت کالا بين سه کشور ياد شده است که در اين ميان کشورهاي ديگر مي‌توانند به اين توافقنامه بپيوندند.

وي با  اشاره به فعاليت تجارت در سطح بين‌المللي خاطر نشان کرد: در سطح بين‌المللي با مراجع دريايي و سازمان‌هاي متولي بنادر و بازرگاني دنيا ارتباطات گسترده‌اي براي انعقاد تفاهم‌نامه‌هاي همکاري و  تشکيل کميته‌هاي تخصصي همکاري‌هاي دريايي و بندري به صورت منسجم دنبال مي‌شود تا بتوان به صورت متقابل از مزيت‌هاي کشورها در راستا بهبود وضعيت تجاري و حمل و نقل دريايي بهره ببريم.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران، توسعه گردشگري‌ دريايي را از ديگر اولويت‌هاي اين سازمان دانست و تصريح کرد: در توسعه  طرح‌هاي دريايي محدوديت خاصي براي پرداخت تسهيلات به ويژه در بخش گردشگري و مسافرت‌هاي دريايي قائل نيستيم.

راستاد بيان کرد: عمده ناوگان مسافري دريايي کشور به ويژه در استان هرمزگان با تسهيلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دريانوردي و توانمندي صنايع دريايي داخلي نوسازي و به‌روز رساني شده است.

وي خاطرنشان کرد: کماکان اين ظرفيت در سازمان بنادر و دريانوردي ايران وجود دارد که در اين زمينه استان بوشهر قابليت‌هاي مهمي در عرصه رشد گردشکري دريايي دارد و بايد زمينه تشويق سرمايه‌گذاران بخش خصوصي با مکانيزم‌هاي حمايتي در پرداخت تسهيلات وجوه اداره شده در اين عرصه فراهم شود.

منبع: خبرگزاري تسنيم