اخبار
 1398/07/21  تاریخ خبر
۵۱/۸ میلیون دلار کالا از خراسان شمالی صادر شد
184 هزار و 800 تن کالاي توليدي خراسان شمالي به ارزش 51 ميليون و800 هزار دلار در نيمه نخست امسال به ديگر کشورها صادر شده است.

سرپرست معاونت امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: ميزان صدور کالا از استان در مقايسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ ارزشي 14.3 درصد و به لحاظ وزني 22.2 درصد کاهش داشته است.

امين قرباني اظهار داشت: عمده کالاهاي صادراتي استان در سال جاري محصولات پتروشيمي، پلاستيکي، فولادي و مواد غذايي بوده است.

وي افزود: در اين مدت بيشترين صادرات استان معادل 31 درصد آن به کشور افغانستان صادر شده است و مقصد 26 درصد از کالاهاي توليدي استان نيز هند، 8.5 درصد چين و 7.9 درصد مالزي بوده است.

سرپرست معاونت امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: در نيمه نخست امسال 100 هزار تن کالا به ارزش 26.6 ميليون دلار از گمرک استان صادر شده است.

وي گفت: ميزان صدور کالا از گمرک استان در مقايسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ ارزشي 58.8درصد و به لحاظ وزني 63.2 درصد رشد داشته است که به کشورهاي افعانستان، ترکمنستان، آذربايجان، ترکيه و هند صادر شده است.

قرباني درباره ميزان صدور توليدات مجتمع پتروشيمي خراسان گفت: در نيمه نخست امسال، ميزان صدور محصولات پتروشيمي استان، به نسبت مدت مشابه پارسال به لحاظ وزني 10/4 درصد رشد و از نظر ارزشي 10.8درصد کاهش دارد.

سرپرست معاونت امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي تصريح کرد: در اين مدت 171 هزار و 400 تن محصولات پتروشيمي به ارزش 41 ميليون و 800 هزار دلار از استان صادر شده است.

قرباني درباره ميزان واردات کالا به استان نيز اظهار داشت: در اين مدت دو هزار و 300 تن کالا به ارزش 14 ميليون دلار به استان وارد شده است که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ ارزشي 30/3 درصد افزايش و به لحاظ وزني 25/2درصد کاهش دارد.

به گفته سرپرست معاونت امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي، عمده کالاهاي وارداتي به استان در اين مدت لامپ روشنايي، کنتور گاز و برنج بوده که از کشورهاي چين، آلمان، اسپانيا و پاکستان منتقل شده است.

استان 863 هزار نفري خراسان شمالي در شمال شرق کشور واقع است.

خراسان شمالي حدود 400 واحد توليدي و صنعتي با سرمايه گذاري 13 هزار ميليارد ريال و اشتغال يازده هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنايع بزرگ صنعتي در بين31 استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در اين استان در بخش کشاورزي 39.6 درصد، صنعت 24/3 درصد و خدمات 36/1 درصد است.

سهم اشتغال اين استان در حوزه کشاورزي بيش از ميانگين کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پايين تر است.

منبع: خبرگزاري ايرنا