اخبار
 1398/07/24  تاریخ خبر
توافقات اولیه برای بازگشایی مرز سومار از امروز

سيد حميد حسيني  درباره روند صادرات ايران در ايام اربعين به عراق گفت: روند صادرات به دليل عدم امکان تردد کاميون‌ها در جاده‌ها به دليل ازدحام جمعيت زائران  تقريبا متوقف شده است. 

دبيرکل اتاق مشترک ايران و عراق با اشاره به توقف 40 کاميون در مرز شلمچه بيان داشت: متاسفانه محموله اين کاميون‌ها که بيشتر  محصولات کشاورزي است در حال از بين رفتن  و عليرغم اينکه  امور گمرکي  اين کاميون‌ها براي خروج از مرز و ورود به خاک عراق انجام شده اما امکان عبور از مرز را ندارند. 

وي بيان داشت: امروز جلسه‌اي در مرز سومار با حضور استاندار کرمانشاه، استاندار دياله و مسئول تردد مرزي عراق انجام شد که پيرو اين جلسه تصميماتي در رابطه با بازگشايي مرز سومار براي عبور کاميون‌ها حامل بار از اين مرز اتخاذ شده است. 

دبيرکل اتاق مشترک ايران و عراق اظهار داشت: بنابراين مرز سومار از فردا باز مي‌شود و اين مرز براي تردد کاميون‌هاي حامل کالاهاي صادراتي در نظر گرفته شده است.

حسيني با بيان اينکه براساس تصميمات اتخاذ شده براي بازگشايي مرز سومار از فردا توافقات لازم انجام شده است، گفت: اما در مورد اينکه اجازه عبور چه کالاهايي از اين مرز داده شود و نحوه تخليه و بارگيري به چه صورتي باشد تصميمات نهايي اتخاذ نشده است. 

دبيرکل اتاق مشترک ايران و عراق در پاسخ به اين سوال که چرا صادرکنندگان عليرغم اينکه مي‌دانند مرزها و جاده‌ها در اين ايام شلوغ است باز هم اقدام به صادرات مي‌کنند، گفت: امسال استقبال از مراسم اربعين بسيار زياد بود و حدود 4 ميليون زائر براي زيارت مشرف شده‌اند و مرزها زودتر پر شد، ضمن اينکه مراسم پياده‌روي اربعين کمي زودتر آغاز شد و اين مساله پيش‌بيني نشده بود. 

وي گفت: از طرفي مرز خسروي هم به طور کامل باز نشد و فشار براي عبور کاميون‌ها به مرز شلمچه و مهران بيشتر شد. 

حسيني اظهار داشت: جاده شلمچه به بصره جاده‌اي 12 متري و با ظرفيت محدود است بنابراين با افزايش ترددها مشکلات حمل و نقل هم بروز مي‌کند.

منبع: خبرگزاري فارس