اخبار
 1398/07/24  تاریخ خبر
در پی برگزاری کمیسیون اقتصادی ایران و ترکمنستان؛ گسترش همکاری های اقتصادی تهران - عشق آباد
پانزدهمين کميسيون مشترک اقتصادي ايران و ترکمنستان در وزارت امور خارجه اين کشور برگزار شد.
در اين کميسيون مشترک که به رياست "محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي" و "رشيد مردوف" وزير امور خارجه و معاون هيئت وزراي ترکمنستان برگزار شد دو طرف يک يادداشت تفاهم همکاري در زمينه‌هاي سوآپ گاز، برق و انرژي، مصالح ساختماني و آهن آلات و فولاد، ترانزيت ريلي و جاده‌اي کالا و همچنين توسعه خطوط پروازي امضا کردند. همچنين، يکسان سازي تعرفه‌هاي گمرکي و مقررات مربوط به آن بين دو کشور از ديگر مفاد توافق دو کشور بود.
وزير امور خارجه ترکمنستان در اين اجلاس با اشاره به سطح خوب روابط سياسي دو کشور در سال‌هاي اخير و به ويژه در دوران رياست جمهوري "قربان قلي بردي محمدوف" بر ارتقاي سطح روابط اقتصادي دو کشور تاکيد کرد.
وزير راه و شهرسازي کشورمان نيز بر توسعه ترانزيت کالا از طريق ريل و از طريق جاده براي تحقق عبور روزانه هزار کاميون که مورد توافق دو کشور در گذشته بوده، و همچنين توسعه همکاري در زمينه حمل و نقل دريايي و افزايش خطوط پروازي تاکيد کرد.
در اين نشست، "اميرحسين زماني نيا" معاون بازرگاني و امور بين الملل وزارت نفت از آمادگي اين وزارتخانه براي سوآپ گاز ترکمنستان به کشور‌هايي که بطور سنتي خريدار گاز ايران نيستند به ويژه در غرب خزر خبر داد.
وي افزود: ترکمنستان با توجه به ارجاع پرونده فروش گاز به ايران به داوري بين المللي، در چند سال گذشته سطح روابط تجاري خود را با وزارت نفت ايران کاهش داد، اما خوشبختانه در ماه‌هاي اخير به اين جمع بندي رسيده اند که داوري در اين پرونده، مانع همکاري دو کشور نخواهد شد.
"شهرام آدم نژاد" معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي‌ و "حسين سلاح ورزي" نايب رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و کشاورزي ايران هم در اين اجلاس در سخناني، از آمادگي بخش‌هاي متبوع خود براي حل و فصل موضوعات في‌مابين با هدف ارتقاي سطح روابط اقتصادي دو کشور خبر دادند.
وزرا و مسئولان ترکمنستاني عضو کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور هم هر يک در سخناني، با اشاره به فرصت‌ها و مزاياي اقتصادي ترکمنستان از آمادگي اين کشور براي گسترش همکاري با جمهوري اسلامي ايران خبر دادند.

منبع: خبرگزراي صدا وسيما