اخبار
 1398/08/06  تاریخ خبر
ناآرامی‌های عراق تاثیری در روابط تجاری با ایران ندارد

دبيرکل اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق نسبت به ناآرامي‌هاي اخير در عراق و تاثير آن بر روابط تجاري و اقتصادي اين کشور با ايران توضيحاتي را ارائه داد.

سيد حميد حسيني  با اشاره به ناآرامي‌هاي اخير در برخي مناطق عراق، در خصوص تاثير اين ناآرامي‌ها در تجارت ميان ايران و عراق اظهار کرد: طبيعتاً با توجه به کمبود امکانات در عراق و نارضايتي‌هايي که در مردم اين کشور وجود دارد، هر از گاهي شاهد چنين ناآرامي‌هايي هستيم ولي اينکه اين ناآرامي‌ها و فضاسازي‌ها عليه ايران بتواند تجارت و روابط کاري ميان دو کشور ايران و عراق را تحت تاثير قرار دهد، امکانپذير نيست.

دبيرکل اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق افزود: نکته حائز اهميت آن است که در روابط تجاري و اقتصادي ميان ايران و عراق، عراقي‌ها ذينفع هستند و فعاليت تجاري و اقتصادي ايران در اين کشور بدون هرگونه تعرفه ترجيحي يا امتياز خاصي به فعالان اقتصادي ما صورت مي‌گيرد و مردم عراق بيش از همه از اين همکاري، منتفع مي‌شوند.

حسيني اضافه کرد: در حال حاضر علاوه بر مرزهاي پرويزخان و باشماق ميان کردستان عراق و ايران، ساير مرزها ميان ايران و عراق فعال هستند و جريان عبور و مرور کالا در اين مرزها برقرار است و روز گذشته نيز 300 کاميون از مرز خسروي وارد کشور عراق شدند.

وي ادامه داد: در خلال اين ناآرامي‌ها، يک نگراني وجود داشت که آن هم برگزاري نمايشگاه بين المللي بغداد همزمان با اين اتفاقات بود که بر اساس برنامه‌ريزي‌ قبلي مي‌بايست 10 آبان ماه افتتاح مي‌شد و قرار بود کشورهاي بسياري از جمله ايران، ژاپن، آلمان، چين و ... در آن شرکت کنند، که خوشبختانه هم رايزن بازرگاني عراق در تهران و هم وزارت بازرگاني عراق اعلام کردند که شرايط امنيتي عراق مانع برگزاري نمايشگاه بين‌المللي بغداد نخواهد شد و اين نگراني نيز برطرف شد.

دبيرکل اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق در پايان با بيان اينکه متاسفانه برخي‌ها به دنبال تند کردن فضا عليه ايران و محور مقاومت در اين ناآرامي‌ها هستند گفت: گرچه به نظر مي‌رسد وضعيت در حال حاضر، تحت کنترل قرار گرفته ولي متاسفانه برخي‌ها به دنبال آن هستند که انگشت اتهام را به سمت و سوي محور مقاومت و کساني که در اين سال‌ها عليه داعش و آمريکايي‌ها جنگيدند، نشانه روند.

منبع: خبرگزاري تسنيم