اخبار
 1398/08/08  تاریخ خبر
10 هزار کانتینر در 10 روز ترخیص شد
معاون فني گمرک با اشاره به آخرين وضعيت رسوب کالاها در گمرک، گفت: آمار تکميلي نشان مي‌دهد بيش از 10000 کانتينر ظرف 10 روز از گمرکات مهم کشور ترخيص شده است.

مهرداد جمال ارونقي در مورد وضعيت رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور اظهار کرد: ابتداي تيرماه سالجاري بود که وزير امور اقتصادي و دارائي طي نامه اي با عنوان رئيس جمهور آخرين وضعيت رسوب کالا را تشريح کرد و طبق دستور رئيس جمهوري مقرر شد براي رفع مشکلات و ترخيص سريع کالاها، کميته اي به رياست وزير اقتصاد و با شرکت نمايندگان وزارت راه و شهرسازي، وزارت صنعت، معدن و تجارت ، وزارت جهاد کشاورزي، بانک مرکزي و گمرک ايران تشکيل شود.

معاون فني گمرک ايران افزود: در اجراي دستور رياست جمهوري مبني بر تشکيل کميته اي با ترکيب اشاره شده، پيرو بازديد صورت گرفته از بندر امام خميني (ره)، در اواخر تيرماه سال جاري، به همراه نمايندگان وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزي، راه و شهرسازي، بهداشت، بانک مرکزي ، استاندارد و گمرک ايران از بندر شهيد رجائي بازديد جامعي به عمل آمد و ضمن تشکيل جلسه با فعالان اقتصادي در رابطه با مشکلات موجود مواردي در 12 بند مصوب و در تاريخ 25 تيرماه از سوي وزير امور اقتصادي و دارائي به استحضار رئيس جمهور رسيد و حسب نظر ايشان مقرر شد پيشنهادهاي مطرح شده ، با همکاري و مساعدت روساي دستگاههاي ذيربط تا حصول نتيج? اجرائي پيگيري شود.

معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران با بيان اينکه آمار و ارقام نشان مي دهد عملکرد دستگاه هاي ذيربط در اجرائي نمودن اين مصوبات مثبت بوده است خاطر نشان کرد: زماني که از واژ? رسوب کالا در بنادر و گمرکات، تعريف دقيق، علمي و منطقي صورت پذيرفت و تفاوت آن با بحث موجودي کالا مشخص شد، تحليل در اين زمينه نيز وجهه علمي و تخصصي به خود گرفت. به نظرم، با اين حال با تشکيل جلسات متعددي که در راستاي رفع مشکلات موجود در بنادر و گمرکات صورت پذيرفته است و اقدامات عملي در اين راستا ، موفقيت هاي زيادي نسبت به قبل بدست آمده که جادارد به برخي از آنها اشاره شود.

ارونقي با اشاره به آخرين آمار کالاهاي موجود در بنادر افزود: آمار کالاهاي موجود در بنادر را در سه بُعد مي توان مورد بررسي قرار داد که مورد نخست کالاهاي کانتينري است.

* آخرين وضعيت رسوب کالاهاي کانتينري در گمرک

وي ادامه داد: طي ماه هاي گذشته آمار کانتينرهاي موجود در بنادر و گمرکات کشور به بيش از 110 هزار TEU سوق پيدا کرده بود و اين امر نشان مي داد عليرغم کانتينرهاي موجود در بنادر، کانتينرهاي جديد به اين کانتينرها اضافه مي شود؛ به عبارت ديگر روند موجودي کانتينرهاي بنادر صعودي گزارش شده بود. اما به نظر مي رسد با اتخاذ تدابير لازم ، اين بار تعداد کانتينرهاي ترخيص شده رو به صعود مي باشد.

معاون گمرک ايران ادامه داد: آمار رسمي ارائه شده از سوي مراجع ذيربط نشان مي دهد در پايان مهرماه تعداد کانتينرهاي وارداتي موجود در بنادر و گمرکات کشور به حدود 80 هزار کانتينر بالغ مي شود که اگر تعداد باکس کانتينر مدنظر باشد اين رقم به زير 60 هزار کانتينر خواهد رسيد. آمار تکميلي نشان مي دهد بيش از 10000 کانتينر ظرف 10 روز از گمرکات مهم کشور ازجمله گمرکات شهيدرجائي بندرعباس، بندرامام خميني (ره)، بندرانزلي و خرمشهر ترخيص شده است . البته اين موضوع به اين مفهوم نيست که ورودي کالاي کانتينر به اين بنادر وجود نداشته که موجودي کانتينرها به مرور زمان کم شده باشد بلکه ورودي کانتينرها نيز کمافي السابق ادامه داشته و اين آمار ، کاهشي نشان نمي دهد.
ارونقي با اشاره به بعد دوم آمار يعني کالاهاي غيرکانتينري (غيراساسي) نيز اشاره کرد و چنين گفت: آمار کالاهاي غيرکانتينري نشان مي دهد اين کالاها اغلب، اقلام سرمايه اي و تجهيزات و ماشين آلات حجيمي هستند که بصورت فله در بنادر کشور موجودند از جمله تجهيزات نيروگاهي، ماشين آلات معادن ، تجهيزات حفاري، کالاهاي راهبردي پروژه ها و کالاهائي از اين قبيل که ترخيص اين اقلام نيز نشان مي دهد مشکلي در انجام تشريفات گمرکي و خروج اين اقلام نيز وجود ندارد. به عنوان مثال مي توان گفت ظرف 10 روز به ميزان 500 هزار تن از اين اقلام، توسط گمرکات کشور ترخيص شده است و درحال حاضر ، مقدار اين کالاهاي غيرکانتينري به بيش از 4 ميليون تن برآورد مي گردد.

معاون فني گمرک ايران افزود: البته بررسي اين کالاها نشان مي دهد اين اقلام دائم درحال جابجائي هستند يعني زماني که تعدادي از اين اقلام ترخيص مي شوند کالاهاي ديگري وارد و جزو آمار موجودي بنادر محسوب مي شوند. اينها کالاهائي هستند که براي ترخيص اغلب آنها مصوبات فراقانوني و معافيت ها و تسهيلات ويژه اي نيز درنظر گرفته شده و علي الاصول نبايد مشکلي براي ترخيص اين کالاها از گمرک وجود داشته باشد.

* پيشنهادات گمرک براي ترخيص کالاهاي اساسي

رئيس کميت? رصد تحريم گمرک ايران در بعد سوم کالاهاي موجود در بنادر و گمرکات به کالاهاي اساسي اشاره کرده و گفت: آمار ارائه شده از سوي وزارت راه و شهرسازي ، ميزان کالاهاي اساسي موجود در بنادر کشور را حدود 4 ميليون تن برآورد نموده که آمار گمرک نشان مي دهد نزديک به 2 ميليون تن کالاي اساسي در بنادر کشور به گمرکات اظهار شده و تشريفات آنها بصورت شبانه روزي درحال انجام است.

ارونقي با اشاره به همکاري هاي گمرک با صاحبان کالاهاي اساسي ، بيان داشت: علاوه بر تسهيلات 11 گانه اي که براي کالاهاي اساسي از سوي گمرک ايران درنظر گرفته شده است، گمرک ايران پيشنهادات و تسهيلات ديگري را در راستاي ترخيص کالاهاي اساسي به مراجع ذيصلاح از جمله کارگروه ستاد تنظيم بازار ارائه نموده که درصورت تصويب اين راهکارها و ابلاغ آنها هيچگونه مانعي در خصوص ترخيص کالاهاي اساسي وجود نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاري فارس