اخبار
 1398/08/13  تاریخ خبر
جهش 2.5 برابری تجارت ایران و ترکیه
بررسي‌هاي آماري تجارت خارجي نشان مي‌دهد که پنج کشور چين، عراق، ترکيه، امارات و افغانستان مهم‌ترين مقاصد صادراتي و پنج کشور چين، امارات، ترکيه، هند و آلمان اولين مبادي وارداتي ايران در شش ماه نخست 98 بوده‌ اند. نکته جالب توجه در اين گزارش رشد تجارت خارجي ايران با ترکيه است. به گونه اي که سهم ترکيه از مجموع تجارت خارجي کشور از 5 درصد در سال گذشته به 12 درصد در شش ماه امسال رسيده است که رشدي 2.5 برابري را نشان مي دهد و مجموع تجارت ايران و ترکيه در شش ماه امسال به پنج ميليارد دلار رسيده است که از تجارت 4.9 ميليارد دلاري دو کشور در کل سال گذشته بيشتر است.
معاونت بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي با توجه به آمارهاي گمرک و همچنين محاسبات کارشناسي خود درباره تجارت خارجي کشور طي شش ماه نخست 98 نوشته است: در نيمه نخست سال 97، چين بزرگ ترين مقصد صادراتي ايران با سهم 20 درصد از کل صادرات کالايي غيرنفتي بود که اين رقم در شش ماهه 98 با 5 درصد افزايش به 25 درصد رسيده است.
براساس اين گزارش، هند از فهرست پنج مقصد عمده صادراتي ايران خارج شده و همزمان جايگاه ترکيه در اين فهرست بهبود يافته است. آمارهاي موجود نشان مي‌دهد که بعد از چين، 22 درصد از صادرات کالايي غيرنفتي ايران در مدت زمان مورد اشاره به عراق، 12 درصد به ترکيه، 11 درصد به امارات و 5 درصد به افغانستان بوده است.
از سوي ديگر پنج مبدأ عمده وارداتي کشور طي امسال نيز نشان مي‌دهد که واردات ايران از چين 25 درصد از کل واردات کشور را شامل شده است. بعد از چين کشورهاي امارات و ترکيه با سهم به ترتيب 18 و 12 درصدي قرار دارند. دو کشور ديگر اين فهرست نيز هند با 10 و آلمان با 5 درصد هستند.
مقايسه آمارهاي شش ماه نخست سال 97 و98 نشان مي‌دهد که سهم واردات ايران از چين يک درصد کاهش يافته است. همچنين سهم امارات از 12 درصد از کل واردات ايران در سال97 به 18 درصد افزايش يافته و همزمان کره جنوبي از فهرست شش مبدأ نخست وارداتي کشور خارج شده است.
ميزان تجارت خارجي ايران در نيمه نخست امسال، 42 ميليارد و 169 ميليون دلار است که از اين ميزان، 21 ميليارد و 221 ميليون دلار سهم واردات و 20 ميليارد و 948 ميليون دلار سهم صادرات است. به اين ترتيب سهم 12 درصدي ترکيه از تجارت خارجي ايران به اين معناست که مجموع صادرات ايران به ترکيه و واردات ايران از اين کشور در شش ماه نخست امسال به پنج ميليارد دلار رسيده است که در مقايسه با تجارت 4.9 ميليارد دلاري سال گذشته نشان مي دهد تجارت شش ماهه دو کشور بيش از تجارت 12 ماه سال 97 دو کشور است. طي سال هاي اخير ايران و ترکيه، نقشه راه مشخصي براي افزايش مبادلات تجاري طراحي کرده اند که از جمله آن ها هدف گذاري تجارت 30 ميليارد دلاري در سال است. علاوه بر اين تجارت دو کشور با ارز ملي نيز اجرايي شده است و به گفته همتي، رئيس کل بانک مرکزي، هم اکنون با روسيه با روبل و با ترکيه با لير در حال مبادله هستيم.

منبع: روزنامه خراسان