اخبار
 1398/08/13  تاریخ خبر
مرزهای صادراتی ایران و عراق باز شد

دبيرکل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق گفت: «بعد از فروکش کردن اعتراضات در عراق و کاهش تعطيلات و راه افتادن کارها، اميد به بهبود روند صادرات است. »

سيد حميد حسيني در رابطه با وضعيت صادرات به عراق با توجه به ناآرامي‌هاي پيش آمده در کشور عراق اظهار داشت: «از روز شنبه گذشته مرزها راه افتاده و حدود 140 کاميون عراقي از مرز شلمچه بار به عراق رفته است. تناژ باري هم که از مرز شلمچه به عراق رفته، 3 هزار و 200 تن بار بوده است. »

وي افزود: «همچنين از مرز چزابه 3 هزار و 200  تن بار به عراق رفته که 165 ماشين باري بوده است. باري که از مرز چزابه به عراق رفته، ميوه و تره‌بار، موادغذايي و مصالح ساختماني بوده است. »

دبيرکل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق با بيان اين‌که خوشبختانه روز شنبه مرز مهران فعال بوده و حدود ? هزار تن بار از اين مرز به عراق رفته است و عمدتا کالاهايي چون کاشي و سراميک و محصولات فلزي را در برمي‌گرفته است، تصريح کرد: «مرز خسروي نيز فعال بوده و تعطيل هم نشده است. از اين مرز 5 هزار و 600 تن بار به عراق رفته و به همين ميزان بار از مرزهاي اقليم کردستان صادر شده است. »

حسيني متذکر شد: «خوشبختانه مرزهاي اقليم کردستان با توجه به ناآرامي‌ها تعطيل نبوده و مشکلي وجود نداشته و راهپيمايي و اعتراضات در اين اقليم ديده نمي‌شده است. »

وي عنوان کرد: «در عين حال، کمپين‌هاي عليه کالاهاي ترکيه در کردستان عراق راه افتاده است. اين مساله باعث شده که بازار صادراتي ايران در اين منطقه بهبود پيدا کند و گرايش به خريد کالاي ايراني افزايش پيدا کرده است. »

دبيرکل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق تاکيد کرد: «بر اين اساس، يک بخشي از نگراني ما رفع شده است؛ ضمن اين‌که بخشي از صادرات ايران، صادرات برق و گاز است که تابع تحولات عراق نبوده و مشکلي براي ما ايجاد نشده است. »

حسيني يادآور شد: «صادرات در اين حوزه نه‌تنها کاهش پيدا نکرده، بلکه با توجه به خط جديدي هم که از بصره و نجف براي گاز کشيده شده، صادرات گاز به اين کشور افزايش خواهد يافت. »

وضعيت بازگشت ارز حاصل از صادرات از عراق

دبيرکل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات از عراق گفت: «مشکل در اين حوزه حل شده است. يک سيستمي با همکاري بانک مرکزي طراحي شده و صادرکنندگان ارز خود را تحويل مي‌دهند و مراکزي نيز مشخص شده که صادرکنندگان ريال خود را دريافت کنند. »

حسيني افزود: «در سامانه نيما نيز رفع تعهد مي‌شود. و در حال حاضر صادرکنندگان مشکلي ندارند. »

وي در پاسخ به اين پرسش که ناآرامي‌هاي عراق، صادرات کدام گروه‌هاي کالايي را تهديد مي‌کند؟ تصريح کرد: «تا روز شنبه که مرزهاي مهران و چزابه باز نشده بود، بازار ميوه و تره‌بار و لبنيات ايران در عراق دچار مشکل شده بود. ولي از روز شنبه که مرزها باز شده، کاميون‌هاي عراقي براي صادرات آمده‌اند. »

دبيرکل اتاق مشتريک بازرگاني ايران و عراق متذکر شد: «تا پيش از اين، مرزهاي مهران و چزابه باز بود، ولي تعداد کاميوني که بار حمل مي‌کرد، بيشتر از 30، 40 کاميون نبود. »

حسيني عنوان کرد: «به نظر مي‌رسد اوضاع آرام‌تر شده؛ هم طرف بصره اين‌گونه بوده و هم استان‌هاي ديگر. در حال حاضر عمده اعتراضات به کربلا و بغداد محدود شده و بخشي از اعتراضات نيز به اطراف بندر ام‌القصر، بندري در جنوب غربي عراق برمي‌گردد که آن هم مساله‌ساز شده و امکان تخليه کالا و پهلوگيري کشتي‌ها در اين بندر وجود ندارد. »

وي تصريح کرد: «اين هم باز يک فرصت براي کالاهاي ايراني خواهد بود و باعث مي‌شود نياز بازار عراق به کالاهاي ايراني افزايش يابد. »

حجم تجارت ايران و عراق

دبيرکل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق درباره حجم تجارت ايران و عراق گفت: «آمار تجارت 7 ماهه ايران و عراق هنوز منتشر نشده است. اما در6 ماهه اول امسال حدود 4 ميليارد و 660 ميليون دلار ميزان صادرات بوده است. »

حسيني افزود: «با توجه به اين‌که ارزش‌هاي پايه کالاهاي صادراتي 35 درصد کاهش پيدا کرده، اما باز هم 2 درصد افزايش صادرات داشتيم. »

وي درباره روند آتي صادرات ايران به عراق، تصريح کرد: «بعد از فروکش کردن اعتراضات در عراق و کاهش تعطيلات و راه افتادن کارها، اميد به بهبود روند صادرات است. »

دبيرکل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق خاطرنشان کرد: «به‌هرحال در 6 ماه اول سال با توجه به محرم، اربعين، تعطيلات عيد فطر و نوروز، در ايران و عراق خيلي فضاي کاري وجود نداشته است. قاعدتا از الان به بعد بايد شاهد افزايش صادرات کالاهاي ايراني به عراق باشيم. »

منبع: خبرآنلاين