اخبار
 1398/08/14  تاریخ خبر
ازبکستان علاقمند به از استفاده مسیرهای ترانزیتی ایران

معاون اول رييس جمهور گفت: وجود زمينه‌هاي همکاري متعدد و اراده کافي در مسئولين دو کشور ايران و ازبکستان ايجاب مي‌کند سطح مناسبات تجاري و روابط اقتصادي تهران ـ تاشکند ارتقاء پيدا کند. ازبکستان علاقمند است از مسيرهاي ترانزيتي ايران استفاده کند/استفاده از ظرفيت کريدورهاي حمل و نقل ايران براي صادرات کالاهاي ازبکستان به اقصي نقاط جهان

 اسحاق جهانگيري در ديدار با عبداله عارف اف؛ نخست وزير ازبکستان ترانزيت و حمل و نقل را يکي از زمينه هاي همکاري مشترک برشمرد و با اشاره به اينکه حمل و نقل تاثير فراواني در هزينه کالا دارد، از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي همکاري با ازبکستان در بخش حمل و نقل و ترانزيت خبر داد.

معاون اول رييس جمهور افزود: ايران علاقمند است برخي اقلام و کالاهاي مورد نياز خود را از کشور دوست و برادر ازبکستان تامين کند که در اين زمينه مي توانيم با استفاده از ارز ملي دو کشور و تهاتر، همکاري و مبادلات تجاري خود را که در حال حاضر 300 ميليون دلار است به رقم هاي بالاتر افزايش دهيم.

عبداله عارف اف؛ نخست وزير ازبکستان نيز در اين ديدار از علاقمندي اين کشور براي استفاده از مسيرهاي ترانزيتي ايران خبر داد و گفت: ازبکستان علاقمند است از کريدورهاي حمل و نقل و مسيرهاي ترانزيتي ايران براي حمل و نقل و صادرات کالاهاي ازبکستان به اقصي نقاط جهان استفاد ه کند.

وي خاطر نشان کرد: تاشکند براي گسترش مناسبات اقتصادي و تجاري خود با تهران، درها را به روي بخش خصوصي و تجار ايراني باز کرده است.

نخست وزير ازبکستان بر ضرورت تلاش دو کشور در جهت رشد و توسعه مناسبات و روابط تجاري فيمابين تاکيد و اظهار اميدواري کرد: در کميسيون مشترک همکاري هاي دو کشور که بزودي برگزار خواهد شد دو طرف بتوانند در خصوص زمينه هاي همکاري مشترک به تصميمات و توافقات خوبي دست پيدا کنند.

يادآور مي شود ازبکستان کشوري خشک و محصور در خشکي است. از آنجا که درياي خزر دريايي درون‌بوم است و به اقيانوس‌ها راه ندارد، ازبکستان يکي از دو کشور محصور دوگانه در خشکي در جهان است، يعني همه همسايگان آن هم به درياهاي آزاد راه ندارند.

منبع: سازمان بنادر و دريانوردي