اخبار
 1398/08/19  تاریخ خبر
بزرگنمایی در مورد مزیت‌های اقتصادی الحاق به اتحادیه اوراسیا

با آغاز تجارت ترجيحي ايران با اوراسيا از پنجم آبان ماه امسال،  گمانه‌زني‌ها در مورد تاثيرات اقتصادي الحاق ايران به اتحاديه اوراسيا افزايش يافته است.

 يک کارشناس حمل و نقل در اين مورد گفت: اين‌که بگوييم پيوستن به اين اتحاديه، مزيت‌هاي اقتصادي بسياري براي ايران به دنبال دارد فقط يک پيش‌بيني است و نبايد با بزرگنمايي مزاياي اين موافقتنامه اهداف مورد نظر را از دسترس دور ساخت.

خسرو سرايي با بيان اين‌که تنها با يک حرکت يکپارچه مي‌توان منافع ملي کشور را محقق ساخت، افزود: نکته مهم اين است که اين موافقت‌نامه براي يک دوره سه ساله امضا شده است و در صورتي که بتوانيم تاثير قابل ملاحظه‌اي بر طرف‌هاي تجاري داشته باشيم اين موافقت‌نامه قابليت تبديل شدن به يک موافقت نامه تجارت آزاد را خواهد داشت.  

وي تاکيد کرد: سؤال اينجاست که آيا الحاق به اين اتحاديه مي‌تواند سبب تغيير الگوي تجارت خارجي ايران شود و پاسخ اين است که به احتمال زياد خير، حتي در شرايط تحريم نيز کشورهاي عضو اين اتحاديه کشورهايي نيستند که در تجارت با ايران در سال‌هاي اخير حائز رتبه‌هايي باشند که با کمي تلاش دو جانبه و چند جانبه به مکان اول تا پنچم تجارت با ايران تغيير رتبه دهند.

اين کارشناس گفت: طبق آمارهاي منتشر شده توسط سازمان توسعه تجارت ايران، از بين کشورهاي عضو اتحاديه يعني روسيه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقيزستان تنها نام کشور روسيه در بين 20 کشور اول طرف تجاري ايران در رتبه چهاردهم با 281 ميليون دلار ارزش تجاري به چشم مي‌خورد، در اين فهرست چين با ارزش تجاري 9 ميليارد و 200 ميليون دلار، عراق با ارزش تجاري 8 ميليارد و نه صد ميليون دلار، امارات با 6 ميليارد دلار، افغانستان با 3 ميليارد دلار و کره جنوبي با 2 و نيم ميليارد دلار در رتبه اول تا پنجم قرار دارند.

به گزارش تين نيوز، اين درحالي است که يک عضو اتاق مشترک ايران و روسيه در اين مورد ديدگاه خوشبينانه‌تري دارد.

فاطمه مقيمي با اشاره به بازار گسترده اوراسيا گفت: اين اتحاديه با توجه به کشورهاي حاضر در آن مي‌تواند در چارچوب کالاهاي صادراتي ايران نقش‌آفريني جدي داشته باشد. کشوري همچون روسيه يا ديگر اعضاي اين اتحاديه، بازار قابل توجهي براي کالاهاي صادراتي ايران به‌شمار مي‌رود.

مقيمي ادامه داد: در کنار بازار کشورهاي عضو، حضور گسترده‌تر ايران در بازار اوراسيا مي‌تواند به معرفي کالاهاي ايراني در بازارهاي بين‌المللي منجر شود. در اين چارچوب در صورت به دست آوردن بازارهاي جديد، امکان معرفي کالاهاي خود به ديگر کشورها را نيز پيدا خواهيم کرد.

اواسط مهر ماه امسال بود که حسن روحاني پس از پايان اجلاس سران اتحاديه اوراسيا، اعلام کرد: موافقتنامه ترتيبات تجارت ترجيحي بين ايران و اتحاديه اوراسيا از 5 آبان امسال اجرايي مي‌شود و بر اين اساس ايران بايد ظرف سه سال عضو اتحاديه اوراسيا شود.

اين موافقتنامه شامل 862 قلم کالا است که 502 قلم از آن ترجيحات اعطايي اوراسيا به ايران است و 360 قلم هم ترجيحات اعطايي ما به اتحاديه اوراسيا است.

اتحاديه اقتصادي اوراسيا سال 2015  ميلادي (1393 شمسي) فعاليت رسمي خود را آغاز کرد و کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا، در اسفند ماه سال 95 تنظيم موافقت‌نامه براي ايجاد منطقه آزاد تجاري با ايران را در اجلاس بيشکک تصويب کردند.

اکنون و با طي شدن مقدمات لازم از پنجم آبان امسال، عضويت ايران در اتحاديه اقتصادي اوراسيا آغاز شده اين عضويت فعلاً به شکل آزمايشي آغاز شده و پس از سه سال مي‌تواند به عضويت دائم منجر شود.

منبع: تين نيوز