اخبار
 1398/09/07  تاریخ خبر
بررسی ظرفیت‌های مشترک ترانزیت و حمل و نقل ایران و پاکستان
مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان از بررسي ظرفيت هاي حمل و نقل و ترانزيت کالا بين اين استان و استان بلوچستان کشور پاکستان در هفتمين کميته مشترک مرزي در زاهدان خبر داد.

  ايوب کرد با بيان اينکه يکي از اهداف مهم موافقت نامه هاي تجاري، تسهيل مراودات و حذف قوانين دست و پا گير براي تجار و سرمايه گذاران است و به توسعه روابط اقتصادي کشورها کمک مي کند، اظهار داشت: هدف از برگزاري هفتمين کميته تجارت مرزي استان سيستان و بلوچستان (جمهوري اسلامي ايران) و ايالت بلوچستان (جمهوري اسلامي پاکستان) که هفتم و هشتم آذرماه سال جاري برگزار مي شود، بررسي مشکلات و رفع موانع تجارت مرزي، حمل و نقل، امور گمرکي و کنسولي بين دو کشور است.

وي افزود: موقعيت جغرافيايي ويژه استان سيستان و بلوچستان به دليل هم مرزي با دو کشور پاکستان و افغانستان در شرق و دسترسي به آب‌هاي آزاد درياي عمان در جنوب، در کنار بهره مندي از منطقه آزاد تجاري- صنعتي چابهار، منطقه ويژه اقتصادي سيستان و پايانه هاي مرزي، راه را براي نقش آفريني صنعت حمل و نقل در رونق تجارت، ترانزيت و مبادلات مرزي فراهم ساخته است.

مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان با اشاره به اهداف هفتمين کميته تجارت مرزي استان سيستان و بلوچستان و پاکستان گفت: بر اساس برنامه ريزي انجام شده، در اين کميته مشترک دو طرف هماهنگي هاي لازم را در توسعه بيش از پيش روابط اقتصادي، تبادل هيات هاي تجاري و جذب سرمايه گذاري دو جانبه انجام خواهند داد.

وي در پايان از ارائه پنل هاي تخصصي حوزه ترانزيت و حمل و نقل در اين کميته مشترک خبر داد و افزود: با توجه به ظرفيت هاي حمل و نقل دو کشور بعد از بررسي زمينه هاي مشترک تفاهنامه همکاري امضا خواهد شد.

گفتني است طول مرزهاي خاکي سيستان و بلوچستان با پاکستان 921 کيلومتر و طول مرز آبي کشور در سواحل درياي عمان نيز 370 کيلومتر است.


منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي استان سيستان و بلوچستان