اخبار
 1398/09/09  تاریخ خبر
تشکیل کمیته مشترک ایران و افغانستان برای ساماندهی مناطق مرزی

وزير راه و شهرسازي کشورمان در ديدار با معاون  حمل و نقل جاده اي افغانستان که به منظور توسعه روابط حمل و نقل و ترانزيتي انجام شد، بر تشکيل هرچه سريعتر کميته مشترک ساماندهي مرزهاي ايران و افغانستان در مناطق ميلک، دوغارون و ماهي رود تأکيد کرد.
محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي کشورمان در ديداري که 7 آذر ماه  در وزارت راه و شهرسازي با شيخ احمد متين معاون وزير حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان داشت، بر توسعه روابط ايران با کشورهاي همسايه به ويژه افغانستان تاکيد کرد و افزود : خط ريلي خواف- هرات هر چه سريعتر با برقراري امنيت تکميل شود.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه کشورهاي منطقه بايد مسائل و مشکلات خود را درون منطقه‌اي حل کنند، همزباني و هم کيشي را جزو جاذبه‌ها و ويژگي‌هايي برشمرد که حکومت‌هاي منطقه را به توسعه تبادلات با يکديگر ترغيب مي‌کند.
اسلامي در عين حال خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره به پايداري صلح و ثبات کشور افغانستان براي پيشرفت و توسعه آن کشور معتقد بوده و هست و براي تحقق آن از هيچ کوششي دريغ نکرده است.
وي در راه تقويت و گسترش روابط دو کشور، بر تکميل خط ريلي خواف- هرات تاکيد کرده و گفت: در گذشته براي تکميل خط ريلي خواف- هرات فعاليت هايي انجام شد که  اميدواريم با برقراري امنيت اين خط ريلي هرچه سريعتر تکميل شود.
عضو کابينه دولت دوازدهم در بيان انتظارات جمهوري اسلامي ايران از دولت افغانستان، اعلام کرد: مدت هاست به دليل ناامني شرکت‌هاي ايراني فعال در زمينه تکميل خطوط ريلي دچار زيان و خسارت شده اند. انتظار ما اين است که دولت افغانستان به ويژه وزارت حمل و نقل آن کشور اين موضوع را حل و فصل کند
اسلامي تکميل سکو و بارانداز را در مسير خط ريل خواف- هرات، منوط به برقراري امنيت عنوان کرد و خواستار راه اندازي هرچه سريعتر اين پروژه و تکميل آن شد.
بنا بر اين گزارش، عمليات اجرايي پروژه راه آهن خواف – هرات که از سالهاي 1381 - 1382 آغاز شده است، داراي چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ايستگاه شمع تيغ و پس از آن ايستگاه جونو در تعهد ايران است و قطعه چهارم که از اين ايستگاه شروع شده و به هرات مي‌رسد را افغانستاني‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداري از آن شده اند.
وزير راه و شهرسازي در ادامه ديدار خود با هيات افغانستاني از آمادگي ايران براي ارايه ضوابط و معيارهاي حمل و نقلي و آيين‌نامه‌ها در قالب انتقال تکنولوژي، آموزش، تربيت نيروي انساني و تجهيزات و ماشين آلات از سوي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي خبر داد و افزود: نياز داريم تا مناطق مرزي ايران و افغانستان در ميلک، ماهي رود و دوغاورن ساماندهي شود.  انتظار داريم تا توسعه روابط اقتصادي دو کشور با ساماندهي مسير ترانزيتي هموار شود
وي اعلام کرد: کميته و گروه مشترک کارشناسي براي ساماندهي سه منطقه مرزي ايران و افغانستان تعيين شود و با انجام  کار کارشناسي، مشکلات اين مناطق را بررسي و اولويت بندي کنند و مشکلاتي را که مي توان از طريق کميته و کارگروه حل کرد، در همان کارگروه حل کرده و در صورت عدم رفع مشکلات، در خصوص رفع آنها، کميته مرزي، تعيين‌تکليف کند.


ديدار معاون وزير راه و شهرسازي با معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان


معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي طي ديدار با دكتر شيخ احمد متين معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان بر ضرورت ارتقا و گسترش همكاري هاي حمل و نقلي دو كشور تاكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، عبدالهاشم حسن نيا معاون وزير راه و شهرسازي و رييس اين سازمان با اشاره به پيشينه فرهنگي و تاريخي ايران و افغانستان، لزوم ارتقاي جايگاه دو كشور را در تجارت منطقه اي مهم قلمداد كرد.
وي به مساعدت جدي طرف افغان براي احياي جاده ابريشم به عنوان پيوند دهنده آسياي مركزي و جنوبي براي همكاري هاي منطقه اي، انرژي، تسهيل تجارت از طريق ارتقاي مناسبات حمل و نقلي اشاره كرد و با توجه به همسايگي افغانستان با كشور چين، ضرورت تقويت و ارتقاي مناسبات حمل و نقلي و تجارتي با افغانستان را يادآور شددكتر شيخ احمد متين معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان نيز با ابراز خرسندي از همكاري هاي حمل و نقلي دو كشور و نتايج مثبت اين سفر اظهار اميدواري كرد كه اين نشست ها و همكاري ها تداوم يابد.
وي اظهار داشت:
براي تقويت فرصت هاي سرمايه گذاري، مقرر شد كه همايشي در كابل برگزار شده و همايش بعدي نيز در تهران باشد.
دكتر متين با اشاره به موقعيت استراتژيك دو كشور ايران و افغانستان و ظرفيت بالاي معاملات تجاري گفت:
به رغم مشكلات داخلي كشور افغانستان، اين هماهنگي و همكاري ها بايد تداوم يابد و خلاء هاي موجود نبايد بر روابط دوستانه و تجاري تاثير بگذارد.
وي افزود:كشور ايران در بخش حمل و نقل و به ويژه حمل و نقل هوشمند، تجارب و پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي دارد و ما مغتنم مي دانيم كه اين تجارب در اختيار كشور افغانستان نيز قرار گيرد.
معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان آمادگي كشورش را براي سرمايه گذاري ايران در زمينه تيرپارك ها و تسهيلات زيربنايي اعلام كرد و بر همكاري هاي منطقه اي ايران، افغانستان و ديگر كشورهاي منطقه تاكيد كرد.بازديد معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان و هيأت همراه از آزادراه تهران – پرديس و محور هراز
اين گزارش حاكي است، طبق برنامه ريزي انجام شده معاون حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل افغانستان با همراهي رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، معاون حمل و نقل ، مشاور رياست و مدير روابط عمومي ، مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان مازندران و تهران ، براي بهره مندي از تجارب و تكنولوژي هاي حوزه راهداري زمستاني كشورمان، از آزادراه تهران- پرديس و راهدارخانه امامزاده هاشم  و منظريه و عمليات اجرايي احداث پل کابلي
منطقه ابتهاج  بازديد ميداني به عمل آورد

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي