اخبار
 1398/09/14  تاریخ خبر
اجرای طرح تشدید انضباطی تردد کامیون‌ها در بنادر کشور تا پایان سال
وز گذشته خبري در رسانه‌ها منتشر شد که از اجراي طرح ساماندهي ورود کاميون‌هاي حمل بار تجاري به بندر شهيد رجايي به عنوان بندر پايلوت از 20 آذرماه سال جاري و تا پايان سال در تمامي بنادر کشورحکايت داشت.
يک فعال حوزه حمل و نقل بين‌المللي اين پرسش را مطرح کرد که «آيا براي کاميون‌هاي حمل يکسره از داخل شهرهاي بندري به اسکله هم محدوديتي ايجاد مي‌شود؟».

مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ به اين پرسش بيان کرد: در گام اول کاميون‌هاي حمل بين‌شهري هدف طرح هستند اما به تدريج اين طرح همه کاميون‌هاي ورودي را شامل مي‌شود.

خسرو سرايي گفت: اين طرح براي جلوگيري از تضييع حقوق و به نفع تمامي رانندگان کاميون و شرکت‌هاي حمل و نقلي است که در چارچوب فرآيندهاي تعريف شده از جمله فرآيندهاي سازمان راهداري و پايانه‌هاي حمل و نقل کار مي‌کنند.

اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: البته به‌زودي همه کاميون‌هاي ورودي بايد اسنادي را که از سوي مقام مجاز ذيربط براي آنها صادر مي‌شود به همراه داشته باشند، کاميون‌هايي که خارج از نوبت وارد بندر مي‌شدند و اقدام به بارگيري مي‌کردند پس از اجراي طرح قادر به ورود به بندر نبوده و حتي در صورت ورود بارگيري نخواهند شد.

مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي افزود: در مراحل بعدي همه کاميون‌هاي پُر هم بايد بارنامه داشته باشند اما در مرحله اول کاميون‌هاي خالي ورودي شامل اين طرح هستند.

به گفته سرايي، اطلاع‌رساني وسيعي توسط سازمان راهداري در همه پايانه‌هاي بار در اين باره صورت گرفته و در بندر شهيد رجايي نيز  هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است.

به گزارش تين نيوز، اين اظهارات مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي درحالي بيان شد که وي روز گذشته نيز در گفت و گو با پايگاه اطلاع‌رساني سازمان بنادر و دريانوردي، در خصوص جزييات طرح تشديد انضباطي کاميون‌هاي حمل بار در بندر شهيدرجايي، گفته بود: شکايت‌هايي در خصوص ورود بدون بارنامه برخي کاميون‌ها به بندر وجود داشت و اعلام شد که اين کاميون‌ها، پس از ورود به بنادر کارهاي اسنادي مربوط به خود را انجام مي‌دهند که اين مسئله موجب تضييع حقوق کاميونداراني مي شود که در سيستم نوبت‌دهي بار ثبت نام کرده‌اند.

سرايي با تاکيد بر اين‌که سازمان بنادر و دريانوردي با همکاري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تصميم گرفت طرح تشديد انضباطي تردد کاميون‌هاي حمل بار در بندر شهيدرجايي را به عنوان بندر پايلوت کليد بزند، خاطرنشان کرده بود: گيت‌هاي ورود کاميون‌ها به بندر شهيدرجايي نيز الکترونيکي مي‌شوند و با بهره‌گيري از نرم افزارهاي طراحي شده تشديد انضباطي تردد کاميون‌هاي بين‌شهري مدنظر قرار مي‌گيرد و در ابتدا با ارائه تذکري از کاميونداران درخواست خواهد شد نسبت به حواله بار اقدام کنند.

مديرکل لجستيکي و حمل و نقل چندوجهي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينکه يگان حفاظت با همکاري سازمان راهداي و حمل و نقل جاده اي از ورود کاميون‌هاي فاقد مجوز بارگيري يا حواله بار به بندر شهيد رجايي از تاريخ 20 آذرماه سال جاري ممانعت به‌عمل خواهد آورد، اظهار کرده بود: اگر کاميونداران اين مسئله را رعايت نکنند و وارد بندر شوند در محوطه‌هاي بندري کنترل‌هاي لازم صورت مي‌گيرد و به هر ترتيب به کاميون مربوطه بار تحويل داده نمي‌شود؛ بنابراين از بارگيري کاميون‌هاي فاقد مجوزهاي لازم در محوطه‌هاي بندري جلوگيري مي‌شود.

سرايي همچنين تاکيد کرد: علاوه بر اين از تحويل بار و بارگيري کاميون‌هاي بين‌شهري که از طريق سامانه سازمان راهداي و حمل و نقل جاده‌اي کشور تاييد نشده باشند جلوگيري به‌عمل مي‌آيد.

وي با اشاره به اينکه سازمان بنادر و دريانوردي نرم‌افزاري تهيه کرده است که بر اساس آن خوانش پلاک کاميون‌هاي حامل بار مدنظر قرار مي‌گيرد، گفته بود: بر اين اساس کاميون‌هاي بين‌شهري داراي مجوز از فاقد مجوزها قابل تشخيص و تفکيک است و از ورود آنهايي که مجوزهاي لازم را اخذ نکرده‌اند جلوگيري مي‌شود؛ اقدامي که در راستاي هوشمندسازي بنادر است و به طور حتم انضباط هرچه بيشترتردد کاميون‌هاي بين‌شهري را به بنادر در پي خواهد داشت.

منبع: پايگاه خبري تين نيوز