اخبار
 1398/09/24  تاریخ خبر
چشم‌انداز تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و عراق
رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق گفت:: بر اساس برآوردهايي که از تجارت ايران و عراق در ماه‌هاي ابتدايي سال جاري وجود دارد، توانسته‌ايم امسال حدود هفت ميليارد دلار به عراق صادرات داشته باشيم و اين روند در ماه‌هاي پيش‌ رو نيز ادامه خواهد داشت.

يحيي آل اسحاق افزود: رسيدن به آمارهاي صادراتي ايران به عراق در سال‌هاي گذشته دور از انتظار نيست و حتي در صورت فراهم بودن مقدمات لازم مي‌توان به هدف‌گذاري تجارت مشترک 20 ميليارد دلار در سال دسترسي پيدا کرد.

رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق با بيان اين‌که ميزان صادرات ايران به عراق در آبان ماه امسال کاهشي نسبي را تجربه کرد، دراين‌باره توضيح داد: اين کاهش هم‌زمان با کاهش نسبي آمار صادرات ما به تمامي کشورها بود. البته با توجه به مبحث صادرات برق و انرژي به عراق اين کاهش نيز جبران خواهد شد.

آل اسحاق با اشاره به نزديکي دو کشور ايران و عراق به يکديگر، بيان کرد: با توجه به حضور قدرتمند شرکت‌هاي ايراني در بازارهاي عراق اين اميد را داريم که روال مثبت سال‌هاي گذشته ادامه پيدا کند و با ايجاد برخي تغييرات و توسعه سرمايه‌گذاري و فعاليت‌ها، امکان رسيدن به اهداف کلان دو کشور نيز به وجود آيد.

وزير صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملي صادرات اعلام کرده بود که ايران سالانه حدود 24 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي به کشورهاي همسايه خود دارد و اين انتظار وجود دارد که عدد صادرات تا سال 1400 دو برابر شود.

پس از چين، عراق به‌عنوان دومين مقصد صادراتي کالاهاي ايراني در سال‌هاي قبل مطرح بوده و در آمارهاي امسال نيز بيش از 20 درصد از صادرات غيرنفتي ايران به اين کشور انجام شده است.


منبع: خبرگزاري ايسنا