اخبار
 1398/09/30  تاریخ خبر
جزئیات طولانی شدن روند ثبت سفارش واردات
رييس کنفدراسيون صادرات ايران مي‌گويد از حدود يک ماه پيش روند ثبت سفارش واردات کارت‌هاي بازرگاني دشوار و طولاني شده و اين موضوع به ضرر توليدکننده تمام خواهد شد.

محمد لاهوتي اظهار کرد: براساس برنامه‌ريزي که از سال قبل انجام شد، فرايند ثبت سفارش واردات واحدهاي توليدي سه روز کاري و ثبت سفارش واردات کارت‌هاي بازرگاني پنج روز کاري تعيين شد و در ماه‌هاي گذشته نيز اين روال ادامه پيدا کرد، اما از چند هفته قبل متاسفانه بار ديگر روند ثبت سفارش کارت‌هاي بازرگاني کند شده و حتي به بيش از 20 روز کاري نيز رسيده است.

وي با تاکيد بر اين موضوع که در حال حاضر کالاهايي که مجوز واردات آنها صادر مي‌شود يا اساسي و ضروري هستند يا در فرايند توليد و تامين نياز واحدهاي توليدي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، توضيح داد: امروز اگر تاجري هم اقدام به واردات کالايي مي‌کند، اين کالا در اختيار واحدهاي توليدي قرار خواهد گرفت و عملا راهي جز اين وجود ندارد. طولاني شدن فرايند ثبت سفارش از يک سو عمليات واردات در ازاي صادرات را دشوار مي‌کند که مي‌تواند در رفع تعهد ارزي نيز خلل به وجود آورد و از سوي ديگر واحدهاي توليدي را در تامين مواد اوليه مورد نيازشان با مشکل مواجه مي‌کند.

رييس کنفدراسيون صادرات ايران با اشاره به تفسيري که در دستگاه‌هاي دولتي براي اين نوع واردات وجود دارد، بيان کرد: اين تحليل که بايد تاجر، براي واردات کالا با يک واحد توليدي قرارداد ببندد، به دو دليل درست نيست. از يک سو مي‌تواند به جعل قرارداد يا بستن قراردادهاي صوري منجر شود و از سوي ديگر احتمال آن وجود دارد که يک تاجر بخواهد کالايي را به 10 واحد توليدي مجزا بفروشد و نمي‌توان اين موضوع را محدود کرد.

لاهوتي ادامه داد: جداي از طولاني شدن ثبت سفارش، در هفته‌هاي اخير تخصيص ارز واردات از محل صادرات نيز طولاني شده و در شرايطي که اين اتفاق در 24 ساعت رخ مي‌داد، در هفته‌هاي گذشته صدور مجوز بانک مرکزي به 30 روز نيز افزايش پيدا کرده و بعضا حتي برگشت خورده است.

به گفته وي، در شرايطي که فعالان اقتصادي ايران با مشکلات تحريم‌ها روبه‌رو هستند، اصلاح نشدن اين رويه‌ها مي‌تواند به شکل‌گيري يک تحريم و محدوديت داخلي نيز منجر شود که قطعا به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

لاهوتي دو روز پيش در جلسه هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران اعلام کرد که روند ثبت سفارش واردات طولاني شده و همين مسئله براي تعدادي از فعالان اقتصادي مشکل‌آفرين شده است.

منبع: ماهنامه ترابران