اخبار
 1398/10/04  تاریخ خبر
دیدار اسلامی با وزیر خارجه هند؛ همکاری ترانزیتی بامحوریت چابهار
وزير راه و شهرسازي گفت: بخش مهم توافق‌ها با هند تحرک‌بخشي ترانزيت و حمل و نقل است که نقطه کانوني آن بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي کشور به شمار مي‌رود.

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در پايان ديدار خود با وزير خارجه هند در محل وزارت راه و شهرسازي درخصوص کميسيون مشترک دو کشور در بحث حمل ونقل گفت: توسعه همکاري‌هاي اقتصادي ايران و هند، محورهاي گوناگوني داشته و در کميسيون مشترکي که با حضور وزيرخارجه جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، توافقات جديدي براي توسعه همکاري‌ها حاصل آمد.

وي ادامه داد: بخش مهم اين توافق‌ها تحرک‌بخشي به همکاري‌هاي ايران و هند در بحث ترانزيت و حمل‌ونقل است که نقطه کانوني آن بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي کشور است.

اسلامي تصريح کرد: در سال‌هاي گذشته توسعه بندر چابهار با جديت دنبال شده و حجم فعاليت‌هاي آن نسبت به سال 96 سه برابر شده است. با توجه به تعامل ايران و هندوستان، انتظار اين کشور از ايران اين است که اين حجم افزايش پيدا کند.

 وي افزود: بندر چابهار در حال حاضر حدود 11 ميليون تن ظرفيت دارد، اما ميزان بهره‌برداري از آن پايين است و حدود 25 تا 20 درصد آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 

وزير راه و شهرسازي به علاقه هند به بندر چابهار اشاره کرد و گفت: مذاکرات اين جلسه با وزير خارجه هند حول بندر چابهار بود و به واسطه علاقه‌اي که هندي‌ها به چابهار دارند و با توجه به روابط که اين کشور با روسيه و آسياي ميانه، انتظار مي‌رود که حجم جابه‌جايي از بندر چابهار افزايش پيدا کند.

وي بيان داشت:‌ در اين جلسه در چند محور با طرف هندي تفاهم و کميته‌هاي تخصصي خاصي شکل داده شد که سرفصل‌هاي کاري آن‌ها توسعه و افزايش ظرفيت ترانزيت است.

اين عضو کابينه دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به اينکه بخش ديگر اين توافقات با کشور افغانستان است، گفت: هفته‌ گذشته کميته‌اي سه‌جانبه در هندوستان برگزار شد. در اين جلسه ايران با کاهش تعرفه‌ها براي حمل‌و‌نقل جاده‌اي افغانستان موافقت کرد و کشتيراني هندوستان هم شرايطي را فراهم کرد تا تعرفه‌ها کاهش يابد. قطعا اين مسائل براي استفاده از بندر چابهار جاذبه ايجاد خواهد کرد.

وي افزود: از طرفي سازمان بنادر و دريانوردي ايران هم تسهيلاتي را در اين خصوص قائل شده که با توسعه سرمايه‌گذاري در بندر چابهار بتوان به آن هدف و برنامه مدنظر دست پيدا کنيم. هدف اين تفاهمنامه تسريع روند توسعه کريدور شمال-جنوب با نقطه کانوني چابهار است.

وزير راه و شهرسازي درخصوص زمان‌بندي در نظر گرفته شده در اين توافقنامه گفت: چندين تفاهنامه حول محور بندر چابهار وجود دارد. بخشي از اين تفاهنامه‌ها عملي شده و بخشي به دلايل مختلف انجام نگرفته که متاثر از شرايطي بوده که استکبار جهاني بر کشورمان تحميل کرده است. به نظر مي‌رسد با گفت‌وگوهاي امروز زمينه‌ اجرايي شدن تفاهم‌هاي پيشين فراهم شود.

منبع: تين نيوز