اخبار
 1399/01/24  تاریخ خبر
صادرات از مرز باشماق مریوان به عراق بدون حتی یک روز تعطیلی
ناظرگمرکات استان کردستان از رشد 19 درصدي وزني صادرات از گمرکات استان خبر داد و گفت:. مجموعا تا پايان اسفند ماه 2ميليون و 343 ‌هزار و 572 تن کالا به ارزش يک ميليارد و 339هزار و 49دلار از گمرکات استان کردستان صادر شده که اين ميزان صادرات در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظروزني 19 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

بختيار رحماني پور تصريح کرد: از اين ميزان صادرات  يک ميليون و 269هزار تن کالا به ارزش 700ميليون و 898 هزار و929 دلار صادرات استان و يک ميليون و 74تن کالا به ارزش638 ميليون و 150هزار و 605 دلار صادرات اظهار شده در ساير گمرکات است که از  گمرکات سيرانبند بانه و باشماق به خارج از کشورصادر شده است.
وي ميزان واردات گمرکات استان را طي اين مدت 40 هزار و 48 تن به ارزش 43 ميليون و 868هزار و729 دلار بيان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش دلاري 4 درصد کاهش داشته است.
رحماني پور مهمترين کشورهاي هدف کالاهاي صادراتي از گمرکات استان را کشورهاي عراق،افغانستان ،افغانستان ،ترکيه ،سوريه و هند و عمده ‌ترين کشورهاي هدف کالاهاي وارداتي به گمرکات استان کردستان را ، عراق ، ايتاليا ،سوئيس، بلغارستان ، آلمان ذکر نمود.
رحماني پور در ادامه افزود:طي 12 ماهه نخست سال?? گمرک باشماق تنها مرز ترانزيتي استان با ترانزيت 1ميليون و 82 هزار تن به ارزش 3ميليارد و 411 ميليون دلار موفق به کسب رتبه دوم ترانزيتي مقصد در بين 57 گمرک کشور گرديد.

ناظر گمرکات  استان در ادامه اعلام کرد بعد از شيوع ويروس کرونا ومتعاقب آن بسته شدن گمرکات مرزي  کشور عراق خوشبختانه گمرک باشماق جزو سه مرزي بود که با رايزني مقامات استاني و رعايت پروتکل هاي بهداشتي در دو سوي مرز تعطيل نشد و شاهد حجم زيادي از کاميونهاي صادرات، ترانزيتي و سوخت در اين مرز بوديم، که با تلاش و کوشش شبانه روزي همکاران خدوم و زحمتکش گمرک باشماق و نمايندگان محترم ساير سازمان هاي همجوار مستقر در مرز بدون حتي يک روز تعطيلي  نسبت به انجام تشريفات گمرکي اقدام نمودند .

منبع: گمرک نيوز