اخبار
 1399/01/31  تاریخ خبر
توقف کامل فعالیت حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای کشور

ترابران- رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکت­هاي حمل‌ونقل بين‌المللي ايران با بيان اينکه فعاليت شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل بين‌المللي به صفر رسيده است، شروع دوباره فعاليت شرکت‌ها را منوط به از بين رفتن محدوديت‌هاي شرايط کرونا در کشورها دانست.

***

جواد سمساريلر، در گفت‌وگو با خبرنگار ترابران، با اشاره به اينکه کل فعاليت صادرات و واردات در کشور متوقف شده است، توضيح داد: «براي واردات از کشورهاي اروپايي، ترکيه اجازه خروج به کاميون­هاي ايراني نمي‌دهد. همچنين، از اواسط اسفندماه، کل کاميون­هاي ايراني که از ايران صادرات مي‌بردند، نمي‌توانند وارد ترکيه شوند، از هيچ جاي ديگر هم نمي‌توانند بروند چون هر جا بروند، تک راه به اروپا مسير ترکيه است و در برگشت هم دچار مکافات مي‌شوند.ِ»

او افزود:«بسياري از کاميون‌هايي که قبل از اسفندماه به اروپا رفتند و بار زدند و در مرزهاي مختلف همجوار ترکيه متوقف شده بودند با کمک انجمن، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و وزارت امور خارجه از مرز رد شده، وارد کشور شدند و اکنون بيش از دو، سه کاميون در مرزهاي اروپايي نداريم که بخواهند وارد ترکيه شوند. کاميون‌هاي ترک هم جسته گريخته از مرز نخجوان و آستارا مي‌آيند و بار مي‌زنند ولي از مرز بازرگان نمي‌توانند خارج شوند چون خود ترک‌ها مرز بازرگان را بسته‌اند و تا پايان دوران قرنطينه، اوضاع به همين منوال است.»

سمساريلر با بيان اينکه در برنامه‌‌هايي که براي حمايت از اصناف در شرايط کرونا مطرح شده، همه صنوف به جز حمل و نقل ديده شده است، خاطرنشان کرد: «گويي حمل‌ونقل از صفحه روزگار محو شده است.  شرکت‌هاي حمل‌و‌نقل هم چاره‌اي جز تعديل ندارند، البته بيشتر کارکنانشان نيروهاي متخصصي هستند که نمي‌توان آنها را تعديل کرد. حداقل اين است که دولت بايد بيمه بيکاري آنها را بدهد.»

او در واکنش به سخنان ديروز وزير راه و شهرسازي مبني بر اينکه به شرکت‌هاي حمل و نقل تسهيلات با نرخ 12 درصد داده مي‌شود و در صورتي که شرکتي نيروي خود را تعديل کرده باشد، مشمول اين تسهيلات يا معافيت‌ها نمي‌شود، تصريح کرد: «شرکت‌هاي حمل‌ونقل به  تسهيلات نيازي ندارند. مثلا دولت آلمان مي‌گويد 70 درصد حقوق بيکاري را من مي‌دهم و 30 درصد را خود شرکت بدهد. دولت ما هم بايد حداقل درصدي از بيمه بيکاري را قبول کند تا ما بتوانيم کارمندان خود را حفظ کنيم ولي متاسفانه در ايران چنين رويکردي وجود ندارد. آيا همان وام يک ميليون توماني را که براي سرپرستان خانواده در نظر گرفته‌اند، واريز کرده‌اند.»

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي درباره تبعات توقف فعاليت شرکت‌هاي حمل‌ونقل گفت: «فرض کنيد  شرکت فولاد مبارکه يا ذوب آهن اصفهان مواد اوليه و کالا وارد مي‌کردند، ولي الان کاملا واردات متوقف شده است يعني هر چه کالا با کاميون‌هاي خارجي از اسفندماه هم براي ايران آمده معلوم نيست چه سرنوشتي پيدا کرده است. در واقع، از اسفندماه تا به حال هيچ کاميوني مستقيما وارد ايران نشده و تمام کارخانه‌هاي توليدي که نياز به مواد اوليه دارد، فعلا نمي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند.»

سمساريلر درباره مشموليت معافيت‌هاي مالياتي و بيمه شرکت‌هاي حمل‌ونقل يادآور شد: «فعلا هنوزهيچ معافيتي اعلام نشده است. با توجه به نامه‌نگاري‌ها و پيگيري‌هاي اتاق بازرگاني، آقاي جهانگيري دستور دادند سررسيد ماليات‌هايي که براي شرکت‌ها مشخص شده، بعد از خرداد يا مرداد يا پس از کرونا در نظر گرفته شود ولي اين دستور هم هنوز اجرايي نشده و در زمان مراجعه هر کسي که بدهي يا وامي دارد، اصلا اين معافيت‌ها لحاظ نشده است.»

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي با اظهار تأسف از اينکه حرف‌هاي بسياري گفته مي‌شود ولي در عمل هنوز هيچ حمايتي انجام نشده است، گفت: «اگر شرکت‌ها تعديل نيرو نکنند و مثلا به کارمندانشان بگويند دو روز در هفته سرکار باشيد، افراد هم با آن حقوق کم نمي‌توانند زندگي خود را اداره کنند. مسائل و مشکلات اينقدر زياد است که مجبور به تعديل نيرو هستيم. هر کسي را هم تعديل نيرو مي‌کنيم، تأمين اجتماعي باز دوباره برگشت به کار مي‌دهد يعني از زير بار تمام  تعهداتشان شانه خالي مي‌کنند. وقتي فعاليتي وجود ندارد‌‌‌‌، مگر چقدر مي‌توان از اندوخته‌هاي قبلي حقوق‌ها را پرداخت کرد، از يکي، دو ماه ديگر، پرداخت حقوق با اين شرايط عملا امکانپذير نيست.»

منبع: ماهنامه ترابران