اخبار
 1399/02/14  تاریخ خبر
افغانستان مسیر جديد ترانزیت کالای ایرانی به آسیای میانه است
رايزن بازرگاني سفارت جمهوري اسلامي ايران در کابل اعلام کرد :
که در شرايط کنوني افغانستان مي تواند مسير جديدي براي ترانزيت کالاهاي بازرگاني ايران به کشورهاي آسياي ميانه بويژه تاجيکستان و ازبکستان باشد.

«محمدمهدي جوانمردقصاب»  گفت: استفاده از ظرفيت هاي افغانستان در خصوص ترانزيت کالا به بازارهاي ازبکستان و تاجيکستان و دستيابي ايران به بازارهاي اين دو کشور در شرايط کنوني که ايران روابط خوب تجارتي با افغانستان دارد از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي افزود: افغانستان در حال که عضو کنسوانسيون «کارنه تير» است و شرکت هاي ايراني در چنين شرايطي مي تواند بخوبي از شرکت هاي حمل و نقل افغانستان براي انتقال اموال بازرگاني ايران به کشورهاي آسياي ميانه استفاده کند.

جوانمرد قصاب اظهار داشت که در حال حاضر در هر هفته پنج تا شش کانتينر يا کاميون از مرز ميلک از مسير افغانستان به طرف تاجيکستان و ازبکستان در حرکت است اما اين کالاي ترانزيتي رقم بسيار کوچک مي باشد و بايد افزايش يابد.

به گفته وي هرچند کاميون هاي ايران هم براساس قوانين تير مي تواند از مرز افغانستان عبور و بصورت مستقيم وارد تاجيکستان و ازبکستان شوند اما به دليل ناامني که در خاک اين کشور حاکم است اين شرايط تا حدودي عملي نيست اما در صورت که دولت افغانستان امنيت کاميون هاي ايراني را ضمانت کند، مي توان بصورت مستقيم از کاميون هاي ايراني براي حمل و نقل کالا به کشورهاي آسياي ميانه براي تردد استفاده کرد.

وي تأکيد کرد که شرکت هاي ايراني بايد براي ترانزيت و انتقال کالاي بازرگاني از مرز ميلک به تاجيکستان و ازبکستان و دسترسي به بازارهاي آسياي ميانه اقدام کنند و اين موضوع براي هر دو کشور ايران و افغانستان مفيد بوده و از طرفي ديگر باعث اشتغال زايي و درآمد براي آنها نيز خواهد شد.

به گفته وي، از آنجايي که افغانستان بعنوان قلب آسيا از توانايي ترانزيتي خوبي برخوردار است، مي تواند توسعه تجارت بين ايران و کشورهاي منطقه از جمله آسياي ميانه بوجود آورده و نقش مهمي در اين مسير بازي کند.

وي گفت: استفاده از ظرفيت هاي افغانستان توسط جمهوري اسلامي ناديده گرفته نمي شود، زيرا دو کشور داراي اشتراکات فرهنگي و ظرفيت اقتصادي خوبي است که در آينده براي هر دو کشور سودمند خواهد بود.

رايزن بازرگاني ايران با اشاره به گسترش ويروس کرونا در کشورهاي منطقه و مسدود شدن مرزها بين اين کشورها گفت: در چنين شرايط دشوار نيز مرز ايران و افغانستان بر كالاهاي تجارت مسدود نشده و بروي کالاهاي بازرگانان باز بود.

جوانمرد قصاب گفت: مزيت استفاده از مسير افغانستان براي ترانزيت کالا به کشورهاي تاجيکستان و ازبکستان اين است که با ورود کاميون هاي ايران از مرز ميلک بين چهار تا پنج روز اين کالا به کشورهاي هدف مي رسد.

وي اضافه کرد که براي هر کاميون بين 100 تا 200 دلار اضافه تر از مسيرهاي قبلي هزينه خواهد داشت که در مقابل کاميون‌ها بدون مشکل از افغانستان گذشته و به تاجيکستان و ازبکستان خواهد رسيد.

به باور وي، ظرفيتي خوبي در اين مسير وجود دارد که بايد براي استفاده مورد توجه قرارگرفته و پررنگ تر شود زيرا در شرايط موجود، در خصوص حمل و نقل و رساندن کالاهاي صادراتي ايران به بازارهاي آسياي ميانه مفيد است.

رايزن بازرگاني ايران گفت که آمادگي کامل دارد تا شرکت هاي حمل نقل خصوصي بين المللي در افغانستان را براي اين هدف و ترانزيت کالا به شرکت ها و بازگانان ايراني معرفي کند.

منبع: خبرگزاري ايرنا