اخبار
 1399/02/14  تاریخ خبر
اطلاعیه کنفدراسیون صادرات ایران
 صادرکنندگاني که حداقل 70 درصد از صادرات خود را با روش‌هاي اعلامي بانک مرکزي (50 درصد سامانه نيما + 20درصد اسکناس و 30 درصد واردات در مقابل صادرات و يا واگذاري ارز و اظهارنامه خود به وارد کننده ) به کشور برگردانده باشند؛ با تاييد بانک مرکزي مي‌توانند از دريافت 100 درصدي ماليات بر ارزش افزوده و معافيت ماليات بر عملکرد، برخوردار شوند.

 آخرين بخشنامه بانک مرکزي صادرکنندگان کشور را مکلف کرده تا نسبت به بازگشت 100 درصد ارز حاصل از صادرات خود به کشور اقدام نمايند. بر اين اساس کنفدراسيون صادرات ايران در اطلاعيه‌اي اعلام کرد:

 با توجه به تماس مکرر صادرکنندگان مبني بر شرايط جديد رفع تعهد ارزي سال 98 به اطلاع مي‌رساند، بنا بر آخرين دستورالعمل بانک مرکزي که مطابق با دستورالعمل اجرايي به شماره 99/24354 به تاريخ 99/2/6 به سازمان امور مالياتي ابلاغ گرديده، شيوه‌نامه رفع تعهد ارزي سال 98 و 99 به شرح ذيل مي‌باشد:

 صادرکنندگان موظف به برگشت 100 درصد ارز حال از صادرات خود (طبق اظهارنامه‌هاي صادراتي)‌، به منظور رفع تعهد ارزي سال 98 و 99 به چرخه اقتصادي کشور مي‌باشند.

 صادرکنندگاني که حداقل 70 درصد از صادرات خود را با روش‌هاي اعلامي بانک مرکزي (50 درصد سامانه نيما + 20درصد اسکناس و 30 درصد واردات در مقابل صادرات و يا واگذاري ارز و اظهارنامه خود به وارد کننده ) به کشور برگردانده باشند؛ با تاييد بانک مرکزي مي‌توانند از دريافت100 درصدي ماليات بر ارزش افزوده و معافيت ماليات بر عملکرد، برخوردار شوند.

 صادرکنندگان کالاهاي کشاورزي (طبق ليست اعلامي گمرک ايران) و خدمات فني و مهندسي، ضمن الزام به برگشت ارز با شرايط اعلامي بانک مرکزي به چرخه اقتصادي، مي‌توانند پيش از رفع تعهد ارزي نسبت به درخواست استرداد ماليات بر ارزش افزوده و معافيت مالياتي خود اقدام نمايند.

 آخرين مهلت سررسيد برگشت ارز حاصل از صادرات براي سال 98 بنا به اعلام بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، 31 تيرماه 99 تعيين گرديده و در صورت عدم رفع تعهد ارزي تا تاريخ مذکور، علاوه بر اينکه صادرکنندگان کماکان ملزم به رفع تعهد ارزي خود خواهند بود، ضمن اينکه از معافيت مالياتي و استرداد ماليات بر ارزش افزوده برخوردار نخواهند بود.
 گفتني است هر گونه تغيير در دستورالعمل سازمان امور مالياتي که متعاقب نامه معاونت ارزي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران تدوين و ابلاغ شده است، ايجاد گردد متعاقبا اطلاع رساني خواهد شد.

منبع: گمرک نيوز