اخبار
 1399/02/21  تاریخ خبر
از سرگیری ترانزیت از اقلیم کردستان عراق
سخنگوي گمرک ايران گفت: حکومت اقليم کردستان عراق ،  مجوز ازسرگيري ترانزيت ازاين منطقه را صادر کرد.

سيد روح اله لطيفي، سخنگوي گمرک ايران اظهار داشت: با پيگيري هاي صورت گرفته توسط  کنسولگري جمهوري اسلامي  ايران در اربيل ، حکومت اقليم کردستان عراق موافقت خود را براي از سرگيري ترانزيت محموله هاي اتومبيل، لوازم و مصالح ساختماني، آهن و لوله صنعتي با شرايطي خاص اعلام  کرده است.

وي افزود : اين  تصميم طي نامه 4916مورخ 5/5/2020 به امضاي سامال عبدالرحمن عزيز، مديرکل گمرک اقليم کردستان عراق  به گمرکات اين منطقه اعلام شده است.

لطيفي در خصوص شرايط ترانزيت از اقليم کردستان عراق گفت:پرداخت ضمانت به مقدار25 درصد از کل قيمت کالاي ترانزيت شده، دارا بودن مدرک مبدا، تعيين مدت زمان لازم بر روي قبض گمرکي و نامه نماينده براي عبور کالاي ترانزيت شده (حداکثر 48ساعت) خواهد بود.

سخنگوي گمرک در ادامه افزود: نظارت بر ترانزيت بر عهده وزارت کشور، امنيت و گمرک اقليم تعيين شده است و مبلغ تضامين هم بعد از خروج از مرزهاي اقليم کردستان عراق و بازگرداندن قبض نمايندگي بازگردانده مي شود.

وي در پايان گفت: اين دستور از چهارشنبه 17 ارديبهشت، قابليت اجرا پيدا کرده است.

گفتني است کشور عراق عضو کنوانسيون تير نيست و با تصويب پارلمان اين کشور مراحل ابتدايي عضويت را طي مي کند و تا عضويت کامل اين کشور در کنوانسيون مذکور فاصله اي بيش از يکسال را شاهد خواهيم بود.

منبع: گمرک نيوز