اخبار
 1399/02/27  تاریخ خبر
موافقت گمرک ارمنستان با پیشنهادهای ایران برای توسعه همکاری‌های گمرکی و تجاری
رؤساي کل گمرکات ايران و ارمنستان درخصوص تسهيل مبادلات تجاري و تردد محموله‌هاي ترانزيتي بين دو کشور اعلام آمادگي کردند.
به گزارش روابط عمومي گمرک ايران، مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران در ديدار با "داويد آنانيان" رئيس کميته درآمدي جمهوري ارمنستان که به صورت ويدئو کنفرانس برگزار شد، پيشنهادهايي را به منظور رفع مشکلات موجود و بهبود فعاليت‌هاي گمرکي به‌خصوص در مرز مشترک دو کشور ارائه کرد که به طور کامل مورد پذيرش طرف ارمنستاني قرار گرفت.
مهدي ميراشرفي در اين ديدار مجازي با اشاره به تأثير شيوع کرونا بر مناسبات تجاري کشورهاي منطقه، ابراز اميدواري کرد که با اتمام اين بيماري، سطح تجارت و همکاري‌هاي گمرکي دو طرف به شرايط قبلي بازگردد.
وي افزود: ما با همفکري و همکاري يکديگر مي‌توانيم مشکلات را به حداقل برسانيم و از آنجا که سياست راهبردي کشور ما نگاه به سوي همسايگان است، تلاش مي‌کنيم تا سطح مبادلات تجاري خود را با کشورهاي همجوار افزايش دهيم.
ميراشرفي با اشاره به اينکه ميزان فعلي مبادلات تجاري ايران و ارمنستان در حد و اندازه دلخواه نيست، اظهارداشت: در صورت بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و امکانات طرفين، مي‌توان سطح مبادلات را به نحو مطلوب افزايش داد.
رئيس کل گمرک ايران در ادامه به همکاري  خوب ارمنستان درخصوص ارسال محموله‌هاي مقابله با کرونا به ايران تشکر کرد و گفت: اولين محموله تست کرونا از ايران به آلمان صادر شده است.
رئيس کل گمرک کشورمان با اشاره به ظرفيت محدود تخليه و بارگيري در گمرک مغري ارمنستان که در مجاورت گمرک مرزي نوردوز در استان آذربايجان شرقي قرار دارد، خطاب به همتاي ارمني خود گفت: به دليل اينکه محل تخليه و بارگيري در مرز نوردوز از گمرک مغري وسيع‌تر و داراي امکاناتي چون جرثقيل و ليفتراک است، طبيعتاً گنجايش و ظرفيت بيشتري در اين مورد وجود دارد که در صورت موافقت شما (طرف ارمنستاني) روزانه 200 دستگاه کاميون مي‌توانند محموله‌هاي خود را در نوردوز تخليه و بارگيري کنند که قبل از شروع کرونا روزانه ?? کاميون اين کار را انجام مي‌دادند.
وي افزود: از آنجا که همه کاميون‌هاي صادراتي به مقصد ارمنستان در مرز تخليه و بارگيري نمي‌شوند و تعدادي از آنها از ابتداي مرز ايران تا شهر ايروان توسط پليس مشايعت مي‌شوند و به علت وجود کرونا  اجازه توقف جهت خواندن نماز و خوردن غذا و استراحت در طول مسير به رانندگان داده نمي‌شود، لازم است مکان مشخصي در کشور ارمنستان براي آنها در نظر گرفته شود.
رئيس کل گمرک ايران اظهارداشت: در حال حاضر تعداد کاميون که توسط پليس ارمنستان در مسير مرز تا ايروان مشايعت مي‌شوند روزانه 50 دستگاه است که ما خواهان افزايش تعداد آنها به 75 دستگاه در روز هستيم.
ميراشرفي همچنين با اشاره به اهميت هماهنگي ساعت کاري گمرکات مرزي نوردوز و مغري تأکيد کرد: درخواست ما اين است که فعاليت کاري و شيفتي گمرکات مرزي با يکديگر هماهنگ باشد و بدون اطلاع طرف مقابل اين برنامه کاري تغيير نکنند.
بر پايه اين گزارش "داويد آنانيان" رئيس کميته درآمدي جمهوري ارمنستان نيز با ابراز خرسندي از توسعه همکاري‌هاي گمرکي و علاقه‌مندي کشورش به رفع مشکلات و بهبود روابط تجاري با ايران گفت: اميدواريم هر چه زودتر موضوع کرونا پايان يابد تا بتوانيم از نزديک ديدار کنيم.
وي با تأييد اظهارات رئيس کل گمرک کشورمان اظهارداشت: افزايش حجم صادرات تجاري با ايران براي ما اهميت زيادي دارد و به همين دليل با پيشنهادهاي شما درخصوص ارائه تسهيلات در مرز نوردوز که داراي امکانات فني زيادي است موافق هستيم و اين موضوع را از طريق وزارت خارجه اعلام کرديم.
داويد آنانيان با اشاره به اينکه هدف گمرک ارمنستان توسعه گمرک مغري است، گفت: حتي با وجود بيماري کرونا، اين مرز در حال توسعه بوده و رويکرد ما همانطور که اشاره شد، توسعه تجارت با ايران است.
رئيس کميته در آمدي جمهوري ارمنستان با پيشنهاد رئيس کل گمرک ايران مبني بر تخليه و بارگيري محموله ها در گمرک نوردوز به جاي گمرک مغري موافقت و اعلام کرد: به زودي مقدمات انجام اين کار را فراهم خواهم کرد.
وي همچنين ضمن موافقت با پيشنهاد گمرک ايران مبني بر اختصاص مکان‌هاي خاص براي استراحت رانندگان کاميون‌هاي ايراني گفت: در اين زمينه با مسئولان مربوط گفت‌وگو خواهيم کرد.
وي با اشاره به اينکه فعاليت گمرک مغري ارمنستان 24 ساعته است، افزود: تعداد کارکنان اين گمرک را افزايش خواهيم داد تا بتوانيم با سرعت بيشتري در تمام ساعات کاري خدمات ارائه کنيم.
آنانيان اظهار داشت: از آنجا که بخشي از امور گمرکي مربوط به محموله‌هاي ترانزيتي در مرز مغري و بقيه در ايروان انجام مي‌شود ما قصد داريم با افزايش اختيارات مديران گمرک مرزي شرايطي را فراهم کنيم که تصميمات را در همان محل اتخاذ نمايند.
وي گفت: گمرک ارمنستان آمادگي
 تبادل الکترونيکي اطلاعات براساس توافق انجام شده در آوريل 2019 را دارد.
آنانيان همچنين درخصوص ايجاد دروازه مشترک مرزي با کشورمان در قالب موافقت‌نامه اوراسيا اعلام آمادگي کرد و خواستار ادامه گفت‌وگو طرفين به صورت ويدئو کنفرانس جهت رفع مشکلات موجود شد.

منبع: گمرک نيوز