اخبار
 1399/02/27  تاریخ خبر
مذاکرات گمرکی روسای کل گمرکات ایران و پاکستان برای حل مشکلات مرزی و گمرکی
روساي کل گمرکات ايران و پاکستان با هدف حل مشکلات مرزي و تداوم مناسبات تجاري در شرايط کرونايي از طريق ويدئو کنفرانس گفت و گو و مذاکره کردند.

مهدي مير اشرفي رئيس کل گمرک ايران در جريان اين مذاکرات گفت :  اميدوارم بيماري کرونا  به زودي از ميان برود و روابط تجاري ما در مرزها از قبل بهتر شود.
وي افزود: مشترکات فرهنگي بسياري بين ايران و پاکستان وجود دارد و در مناسبات تجاري با همسايگان نيز ايران براي پاکستان اهميت فوق العاده اي قايل هست.

مير اشرفي ادامه داد: اعتقاد داريم سطح مبادلات بيش از اين مي تواند افزايش يابد. با وجود بازار بزرگ ايران و پاکستان اين ظرفيت وجود دارد که حجم مبادلات به 20 ميليارد دلار افزايش يابد که حجم فعلي از اين ظرفيت بسيار پايين تر است و با ارتباط گمرکي خوب مي توان سطح مناسبات را افزايش داد.

رئيس کل گمرک ايران گفت: در دوماه گذشته بيش از 500 کاميون در مرز ميرجاوه منتظر ورود به پاکستان بودند که
خوشبختانه تعدادي از کاميون ها طي روزهاي اخير با باز شدن مرز به صورت موقت وارد پاکستان شدند اما همچنان مشکلاتي در اين خصوص وجود دارد .
مير اشرفي گفت: ما آمادگي داريم با اجراي پروتکل هاي بهداشتي در مرزها، مرز دو کشور در ميرجاوه و تفتان به صورت عادي فغاليت کند و مرز کامل باز شود تا سقف مبادله دوکشور از وضعيت فعلي ارتقا يابد و به روزي 100 کاميون برسد حتي اگر امکان عادي سازي روند ورود و خروج در مرزها وجود نداشته باشد.
رئيس کل گمرک ايران افزود: با توجه به امضاي سند پروتکل تبادل اطلاعات گمرکي در فوريه 2020 و همچنين نشست هاي تخصصي انجام شده در سال گذشته و استخراج برنامه اجرايي نحوه تبادل اطلاعات, اميد مي رود با پيگيري جنابعالي تبادل برخط داده هاي اظهارنامه گمرکي فراهم گردد.
محمد جاويد غني رييس کل گمرک پاکستان نيز در جريان اين مذاکرات گفت:  مشترکات زيادي ميان ايران و پاکستان وجود دارد و اميد است ارتباطات و همکاري ها بيشتر شود.

وي افزود: به خاطر ويروس کرونا حدود 50 روز است که ترخيص کالا و تجارت درمرزهاي گمرکي پاکستان با ديگر کشورها با مشکل مواجه شده است. البته در اين خصوص در ستاد ملي پاکستان تصميم گيري مي شود و در حال حاضر در تمامي مرزها با همه کشورها ما تعامل محدودي داريم, به طوريکه با افغانستان نيز در دو مرز موجود هم فقط  برخي روزها تبادل کالا است و صف طولاني با افغانستان هم وجود دارد.

وي ادامه داد: الان تعداد محدودي کاميون روزانه از گمرک تفتان عبور مي کنند, تصميم ستاد ملي در دولت پاکستان فعلا اين است اما من محتواي مذاکرات امروز را به مقامات بالاتر گزارش مي کنم که اين تعداد افزايش يابد.

رئيس کل گمرک پاکستان گفت: وقتي ويروس کرونا از بين برود حاضريم گمرک مرزي خود با ايران را  24 ساعته کنيم اما الان مي توانيم به صورت محدود فعاليت کنيم و اين در خواست شما رابه مراجع بالاتر انتقال خواهم داد و تا براساس تصميمات جديد عمل کنيم. امروز بعد از ظهر ما جلسه داريم که اين موارد را انتقال مي دهيم و اميد است موافقت شود.

وي افزود: در خصوص تبادل الکترونيکي ما موافق هستيم چون اين کار باعث سرعت و سهولت در کار مي شود . همچنين بايد همکاري اي تير يا تير الکترونيک هم بين دو کشور عملياتي شود و موافقيم مديران گمرکات مرزي
براي همکاري بيشتر و تبادل اطلاعات به صورت مستمر جلساتي داشته باشند.

منبع: گمرک نيوز