اخبار
 1399/02/27  تاریخ خبر
رئوس همکاری‌های جدید گمرکات ایران و گرجستان
رؤساي کل گمرکات ايران و گرجستان درباره رئوس همکاري‌هاي جديد گمرکي بين دو کشور گفت‌وگو کردند.
 امضاي اسناد همکاري در زمينه‌هاي تير الکترونيکي (E-TIR)، تبادل اطلاعات آماري و موضوعات آموزشي از مهمترين موارد مطرح شده در اين گفت‌وگو بود که به صورت ويدئو کنفرانس برگزار شد.
براساس اين گزارش مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران گفت: با توجه به گسترش زيرساخت‌هاي تجاري کشور گرجستان و شبکه سراسري راه‌آهن و جاده‌اي اين کشور و همچنين همجواري آن با کشورهاي روسيه، آذربايجان و ارمنستان مرزهاي زميني گرجستان مي‌تواند به عنوان مسيري جايگزين براي ترانزيت به کشورهاي اروپايي باشد.
وي افزود: با توجه به مذاکرات انجام شده در نشست سه جانبه ايران، آذربايجان و گرجستان در اردبيل، ما آمادگي امضاي سند تير الکترونيکي E-TIR  و همچنين تفاهم نامه تبادل اطلاعات آماري که مقدمات آن فراهم شده را با کشور گرجستان داريم.
وي با اشاره به علاقه‌مندي ايران به افزايش سطح مبادلات تجاري با گرجستان با توجه به وجود برخي اشتراکات افزود: دو کشور مي‌توانند از طريق کريدور شمال جنوب سطح همکاري‌هاي تجاري و ترانزيتي خود را افزايش دهند و ما خواهان انجام اقداماتي در اين راستا هستيم.
رئيس کل گمرک ايران اظهارداشت: در بحث ترانزيت کالا به کشور‌هاي همسايه ما، پروژه تير الکترونيکي را با آذربايجان و ترکيه اجرايي کرديم و آمادگي داريم اين پروژه را با کشور شما نيز اجرايي کنيم.
معاون وزير اقتصاد همچنين به بحث تبادل الکترونيکي اطلاعات اشاره کرد و گفت: ما آمادگي داريم با امضاي يک يادداشت تفاهم نسبت به تبادل الکترونيکي اطلاعات با گرجستان اقدام نماييم.
رئيس کل گمرک کشورمان قانون  موافقتنامه موقت  تشکيل منطقه آزاد تجاري با اتحاديه اقتصادي اوراسيا را از مزيت‌هاي توسعه تجارت بين دو کشور توصيف کرد و اظهارداشت: گرجستان مي‌تواند يکي از دروازه‌هاي ورود کالاهاي ايراني به اروپا باشد و در اين خصوص ما خواهان گسترش همکاري‌هاي گمرکي با تفليس هستيم.
وي سطح فعلي مناسبات تجاري و ترانزيتي بين دو کشور را ناکافي و غيرقابل قبول خواند و بر لزوم افزايش تلاش‌ها براي ارتقاي مبادلات بازرگاني و ترانزيتي طرفين تأکيد کرد.
ارتقاي سطح آموزش گمرکي از طريق امضاي تفاهم‌نامه همکاري بين گمرکات دو کشور از ديگر موضوعات مطرح شده توسط رئيس کل گمرک ايران بود که مورد تأييد طرف گرجستاني قرار گرفت و مقرر شد در اين زمينه بررسي‌هاي لازم صورت گيرد.
اين گزارش حاکي است که "ماموکا جانگشويلي" رئيس کل گمرکات گرجستان نيز با اشاره به سوابق تاريخي و اشتراکات مردم دو کشور، علاقه‌مندي کشورش به افزايش تبادلات تجاري و همکاري‌هاي گمرکي به ويژه در چارچوب موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد بين ايران و اتحاديه اوراسيا اعلام کرد.
وي همچنين از پيشنهاد همتاي ايراني خود براي بهره‌مندي دو کشور از کريدور شمال جنوب استقبال کرد و آن را فرصتي مناسب دانست.
شايان ذکر است که همزمان با انجام اين گفت‌وگوي مجازي، شهيدي، سفير ايران در گرجستان نيز ضمن حضور در اين جلسه ويدئو کنفرانس مطالبي را بيان کرد.
در اين جلسه ويدئو کنفرانس مديران کل امور بين الملل گمرکات دو کشور نيز حضور داشتند.

منبع: گمرک نيوز