اخبار
 1399/03/06  تاریخ خبر
آخرین وضعیت ترانزیت و حمل و نقل میان ایران و گرجستان بررسی شد
در نشست مجازي "عبدالهاشم حسن نيا " معاون وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و "آکاکي ساغيراشويلي"  معاون وزير اقتصاد گرجستان آخرين وضعيت ترانزيت و حمل و نقل کالا و مسافر ميان دو کشور  بررسي شد.به گزارش سفارت جمهوري اسلامي ايران در تفليس در اين نشست که با حضور سيد "جواد قوام شهيدي" سفير کشورمان در گرجستان برگزار شد دو طرف با  ارائه گزارشي از آخرين اقدامات انجام شده در خصوص رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در مرزهاي خود با کشورهاي همسايه پس از شيوع ويروس کرونا، بر ضرورت ايجاد کريدورهاي سبز براي از سرگيري صادرات و واردات و تجارت بين دو کشور با همکاري با کشورهاي منطقه تاکيد کردند.

معاون وزير راه و شهرسازي ايران با تشريح اقدامات انجام شده در مبادي مرزي ايران با کشورهاي همسايه و اجراي موثر خدمات و مراقبت‌هاي بهداشتي براي بازگشايي مرزها، خواستار  تسهيل ورود ناوگان حمل و نقلي و ترانزيتي ايراني به گرجستان با رعايت مقررات بهداشتي شد.

سفير ايران در گرجستان نيز با تاکيد بر اهميت راه اندازي هر چه سريعتر مسير سبز براي ناوگان حمل ونقل تجاري و ترانزيتي دو کشور خواستار تشريک مساعي دو طرف به منظور رفع مشکلات ترددي در موضوع کالا، خدمات و مسافر شد.

قوام شهيدي همچنين با توجه به مشکلات ايجاد شده براي تردد اتباع  و مقيمين ايراني به گرجستان در پي شيوع کرونا از طرف گرجي خواست آخرين تصميمات و برنامه‌هاي اين کشور در بازگشايي مرزهاي هوايي با ساير کشورها را که قرار است از ابتداي ماه جولاي (12 خرداد) اعمال شود به طور رسمي به سفارت ايران منعکس کند تا اقدامات و تمهيدات لازم در اين خصوص در نظر گرفته شود.

ساغيراشويلي نيز ضمن اشاره به اهميت جايگاه  ايران براي گرجستان در حوزه‌هاي تجاري و گردشگري‌، به تصميمات اخير ستاد هماهنگي مبارزه با کرونا براي کاهش تدريجي محدوديت‌ها  اشاره کرد و تصميم گيري‌ها در زمينه رفع محدوديت‌ها در حوزه‌هاي گردشگري و ترانزيت را با رعايت کامل پروتکل‌هاي بهداشتي و منوط به استعلام از وزارت بهداشت آن کشور کرد.

وي همچنين با تشريح آخرين تصميمات اتخاذ شده در حوزه‌هاي حمل و نقل کالا و مسافر اظهار کرد، تدابير لازم در تمامي حوزه‌ها در نظر گرفته شده لکن نيازمند است که زيرساخت‌هاي آن نيز در مبادي مرزي و فرودگاهي فراهم شود.

 معاون وزير اقتصاد گرجستان در عين حال تاکيد کرد که تردد گردشگران و مسافران به مقصد گرجستان بر اساس رده بندي ميزان گستردگي اپيدمي کرونا در کشورها خواهد بود و بر اين اساس مسافران از مبدا هر گروه از کشورها نيازمند مدارک بهداشتي مربوط به آن گروه خواهند بود.

ساغيراشويلي ضمن استقبال از فعال کردن طرح کريدور سبز، تحقق آن را يکي از اولويت‌هاي دولت گرجستان در حوزه حمل و نقل برشمرد.

وي در عين حال بر افزايش ظرفيت‌هاي ريلي و بهره مندي هر چه بيشتر از آن در حوزه حمل و نقل کالا ميان دو کشور تاکيد کرد.
منبع: خبرگزاري ايرنا