اخبار
 1399/04/16  تاریخ خبر
مرزهای تجاری با پاکستان بازگشایی شد
سخنگوي گمرک گفت: صادرات و واردات از سه مرز تجاري در سيستان و بلوچستان با پاکستان به طور کامل از سر گرفته شد.

«روح الله لطيفي»  اظهار داشت: از امروز سه بازارچه ريمدان، کوهک و پيشين در استان سيستان و بلوچستان در مرز پاکستان به صورت کامل بازگشايي شد و تجارت با اين کشور به حالت عادي بازگشته است. همچنين مادرو، ماهيرود و ميلک مرزهاي مشترک با افغانستان به صورت تجاري و مسافري فعال هستند.

وي با اشاره به اينکه مرزهاي تجاري بازگشايي شده است اما بخش مسافري با محدوديت‌هايي روبه رو است تصريح کرد: در مرز با ترکمنستان سرخس و اينچه برون فعاليت‌هاي ريلي خود را از سر گرفته‌اند و روزانه با ظرفيت حدود ?? واگن صادرات کالاي ايراني انجام مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه مرزهاي دريايي فعال هستند، خاطرنشان کرد: واردات کالاي هاي اساسي و صادرات ميوه و خشکبار در بنادر حاشيه درياي خزر با کشورهاي همسايه انجام مي‌شود و همچنين مرزهاي ريلي، دريايي و جاده‌اي با آذربايجان فعال هستند و در حوزه جاده‌اي ترانشيپ يا جابه جايي کالا با کاميون در مرز انجام مي‌شود.

لطيفي به فعاليت تجارت در مرز نخجوان اشاره کرد و گفت: مرزهاي تجاري با ترکيه به صورت ريلي و جاده‌اي باز و فعال است و تجارت با کشور عراق هم در همه مرزها با اقليم کردستان از جمله تمرچين، باشماق و پرويز خان به عنوان سه مرز اصلي و کيله در سر دشت، شيخ صله و شوشمي در کرمانشاه و سيران بند و بانه کردستان انجام مي‌شود و صادرات ما از اين گذرگاه‌ها به صورت مستمر ادامه دارد.

به گفته وي، مرز مهران تنها مرز فعال با حوزه کشورهاي عربي در عراق است و در مرز دريايي خرمشهر نيز به عراق از طريق دريا صادرات انجام مي‌شود.

سخنگوي گمرک اظهار داشت: در مرزهاي دريايي در جنوب و حوزه خليج فارس شناورهاي تجاري و يخچال‌دار فعال هستند اما محدوديت‌هايي براي صادرات با شناورهاي سنتي، چوبي بر اساس دستورالعمل‌هاي خاصي انجام مي‌شئد به عنوان مثال براي صادرات به امارات تاييده سلامت کالا و خدمه ?? ساعت پيش از رسيدن بايد ارسال شده باشد و باقي کشورها نيز سخت‌گيري بيشتري دارند. با وجود اين اصل تجارت با کويت، قطر، امارات و عمان روند افزايشي دارد.

وي با بيان اينکه مرزهاي مسافري همچنان با محدوديت‌هايي روبه است، تاکيد کرد: در حوزه خليج فارس و ساير مقاصد در مبداهاي تجاري دريايي با انجام دستورالعمل‌هايي واردات و صادرات انجام مي‌شود و محدوديت خاصي نداريم.

لطيفي همچنين با اشاره به امحا هندوانه‌هاي صادراتي در مرز با ترکيه، اظهار داشت: بازارهاي صادراتي به سادگي به دست نمي‌آيند و قوانين حاکم بر اين بازار موجب مي‌شود تا در صورت پرداخت نشدن حقوق ورودي صاحبان کالا درخصوص محصول تصميم‌گيري‌هايي را انجام دهند.

وي افزود: در صورت پرداخت نشدن حق ورودي، کالا يا مرجوع مي‌شود، يا در همان منطقه به فروش مي‌رسد و يا امحاء مي‌شود که هندوانه‌هاي مذکور به دليل بالا بودن تعرفه ورودي کشور ترکيه امکان بازگشت محصول و فروش آن وجود نداشت و به همين دليل امحاء شدند.

وي با تاکيد بر اينکه اين قوانين در خصوص محصولات و کالاهاي تمام کشورها اجرا مي‌شود، خاطرنشان کرد: نکته مهم اين است که صاحبان کالا در تجارت بين‌الملل از تغييرات تعرفه‌ها در مرزها اطلاعات کافي به دست مي‌آورند و از سازمان‌هاي دولتي مشاوره‌هاي لازم را دريافت مي‌کنند به همين دليل امکان اشتباهاتي از اين دست کاهش مي‌يابد.

سخنگوي گمرک با اشاره به اينکه در ماه‌هاي گذشته به ويژه ماه مبارک رمضان تعرفه‌هاي ورودي هندوانه با تخفيفاتي همراه بود، اظهار داشت: در اين فصل از سال ترکيه نيز به زمان برداشت محصول هنداونه در داخل کشور خود رسيده و تعرفه‌هاي ورودي به روال عادي بازگشته است به همين دليل صادرات هندوانه‌هاي يادشده براي صاحب کالا مقرون به صرفه نبود.

وي با بيان اينکه توقف طولاني هندوانه‌ها پشت مرز در امحاء آن بي‌تاثير نبود، خاطرنشان کرد: اگر پيش از صادرات مديريت و مشاوره‌هاي مناسب انجام نشود حتي امکان ورشکستگي صاحبان کالا و آسيب‌هاي داخلي به وجود مي‌آيد.

منبع: خبرگزاري ايرنا