اخبار
 1399/04/22  تاریخ خبر
موافقت با بازگشایی مرز‌ شلمچه و‌ مندلی (سومار)
مديرکل دفتر عربي آفريقايي سازمان توسعه تجارت ايران از موافقت نخست ‌وزير عراق با بازگشايي مرزهاي مشترک شلمچه در استان بصره و مندلي (سومار) در استان ديالي اين کشور با ايران خبر داد.

فرزاد پيلتن با اعلام اين خبر گفت: پس از شيوع ويروس کرونا تمامي مرزهاي تجاري بين ايران و عراق بسته شده بود‌ و‌ با کاهش شيوع اين ويروس در موج اول فراگيري آن، به تدريج مرزهاي تجاري بين دو کشور بازگشايي شد.

وي افزود: در اين زمينه با همکاري وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازي، گمرک ايران و ديگر نهادهاي دست اندرکار و مرتبط، برخي پروتکل‌ها و تدابير بهداشتي براي کاهش تسري ويروس کرونا در مرزهاي تجاري با کشورهاي همسايه از جمله عراق اتخاذ شد که نقش مهمي در بازگشايي مجدد مرزها ايفا کرد.

پيلتن با اشاره به اينکه کاهش تجارت با کشور عراق موجب ضرر و زيان دو طرف است، ادامه داد: تلاش‌هاي ديپلماتيک و مذاکره با مقامات مسئول در کشور عراق موجب شد دولت عراق پس از موافقت با بازگشايي مرزهاي تجاري مشترک با اقليم کردستان، در هفته اخير با بازگشايي مرز شلمچه و همچنين سومار به صورت محدود موافقت کند و به زودي روند صادرات ايران از اين مرزها به عراق از سر گرفته شود.

مدير کل دفتر عربي آفريقايي سازمان توسعه تجارت ايران ابراز اميدواري کرد با بازگشايي مجدد و کامل کليه مرزهاي تجاري با عراق روند مبادلات تجاري ميان دو کشور به حالت عادي برگشته و سير صعودي بگيرد.

گفتني است، حجم روابط تجاري دو کشور حدود 10 ميليارد دلار در سال برآورد شده است.

منبع: خبرگزاري ايلنا