اخبار
 1399/04/29  تاریخ خبر
بندر شهید بهشتی چابهار؛ کانون جدید ترانزیت کالا به شرق دور
بهروز آقايي گفت: با ارسال اولين محموله تراتزيتي افغانستان به چين از طريق بندر شهيد بهشتي چابهار، کريدوري جديد براي اين بندر بزرگ اقيانوسي گشوده شد. بهروز آقايي گفت: در حالي که جهان تحت تاثير اپيدمي کرونا قرار دارد، علاوه بر کسب شاخص حائز اهميت ارسال سه فروند کشتي حامل کالاي ترانزيتي افغانستان به هند در يک ماه، رکورد ديگري در بندر چابهار رقم خورد.

وي تصريح کرد: در اين راستا بندر شهيد بهشتي چابهار با ايجاد سرويس هاي منظم حمل و نقل کانتينري، گام بلندي براي تسهيل تجارت بين کشورهاي آسياي ميانه و افغانستان با کشورهاي جنوب و جنوب شرقي آسيا و شرق دور برداشت.

اين مقام مسئول با بيان اين که در اين راستا اولين محموله ترانزيتي افغانستان حامل ميوه خشک به مقصد بندر تيان جين در کشور چين ارسال شد، ادامه داد: اين محموله با ترانشيپ از طريق چابهار به بندر موندراي هند ارسال شد که پس از تخليه در اين بندر و بارگيري به کشتي ديگري به مقصد نهايي منتقل شد.

آقايي با تاکيد بر اين که با ارسال اين محموله، اين کريدور جديد نيز براي بندر شهيد بهشتي گشوده شد، تصريح کرد: در گذشته محموله هايي که از طريق بندر چابهار به هند ارسال مي شد، ابتدا به بندر عباس يا بندر جبل علي منتقل و از آنجا با کشتي عازم چين مي شد که مسير و هزينه اضافه اي را به صاحبان اين کالاها تحميل مي کرد.

وي اضافه کرد: با اقدام جديد بندر شهيد بهشتي در راستاي گشوده شدن اين کريدور، کاهش چشمگيري در هزينه حمل شاهد خواهيم بود و از سويي کالاها با سرعت بيشتري به مقصد مي رسد، اين اقدام براي ارسال کالا براي ساير مقاصد از جمله ويتنام، تايلند و مالزي نيز در آينده اي نزديک صورت خواهد گرفت.

مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان ادامه داد: کالاهاي افغانستان در گذشته از طريق کراچي پاکستان به کشورهاي مختلف ارسال مي شد که با توجه به وجود زيرساختهاي مناسب و ارائه خدمات مطلوب توسط بندر چابهار ،تجار و صاحبان کالاي کشور افغانستان راغب به استفاده از اين بندر استراتژيک جهت انتقال محموله هاي خود به سمت مقاصد هدف شدند.

آقايي گفت: اين کالاها در قالب خطوط لاينر که طبق برنامه هفتگي بين بندر چابهار و بنادر هند تردد دارد، به صورت مستقيم از حوزه درياي عمان به سمت هندوستان حرکت مي کند.

وي تاکيد کرد: با تداوم اين تلاش ها و همکاري مطلوب خطوط و شرکت هاي نمايندگي کشتيراني فعال در بندر شهيد بهشتي چابهار، اين بندر از اين پس مي تواند ميزبان کالاهاي ترانزيتي افغانستان به مقصد بنادر شرق دور نيز باشد.

اين مقام مسئول با اشاره به صادرات کالاهاي يخچالي و خشکبار افغانستان از طريق بندر چابهار به مقاصد مختلف، اضافه کرد: براي حمل اين کالاها نياز به وجود کانتينر خشک و يخچالي بود که اين مهم نيز در پي رايزني با خطوط کشتي راني، در بندر شهيد بهشتي محقق شد و در راستاي نگهداري کالاهاي يخچالي نيز ايجاد سايت کانتينر يخچالي در اين بندر در دستور کار قرار گرفت که بخشي از آن به بهره برداري رسيده است.

وي با بيان اين که با تکميل اين سايت مي توان کالاهاي بيشتري را سرويس دهي کرد، خاطرنشان کرد: همزمان با اجراي طرح توسعه بندر شهيد بهشتي، زيرساخت هاي عمراني اين بندر بزرگ اقيانوسي با سرعت و فراتر از برنامه زمان بندي در حال احداث است که اين مهم موجب ايجاد نقطه کانوني جديد ترانزيت کالا به شرق دور شده است.

منبع: پايگاه اطلاع رساني اداره کل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان