اخبار
 1399/05/06  تاریخ خبر
رایزنان بازرگانی نقطه اتصال بخش خصوصی ودولت هستند
جوانمرد, رايزن بازرگاني ايران در جمهوري افغانستان : ايران هم اکنون تنها 2رايزن بازرگاني دارد که اين دو در کشورهاي عراق و افغانستان فعاليت مي کنند. در حالي که کشورمان داراي 15 همسايه يعني 15 بازار هدف است.

وي افزود: همانطور که در اين دو کشور اقدامات بسيار موثري در توسعه تجارت و حفظ شراکت اقتصادي، عليرغم همه مشکلات به ويژه فراگيري ويروس کرونا انجام شده و حجم تجارت در افغانستان کاهش نداشته است و ايران بيش از 28درصد کل واردات افغانستان را تامين مي کند و شريک اول اين کشور است در ساير کشورها هم اين قابليت وجود دارد تا با تقويت جايگاه رايزنان بازرگاني و اعزام رايزن به آن کشورها سهم بيشتري از تجارت، نصيب کشورشود.

وي دليل کاهش تعداد رايزنان بازرگاني را عدم پرداخت به موقع بودجه مرتبط با اعزام رايزنان بازرگاني و همچنين از اولويت خارج کردن ماموريت اين بازوان ديپلماسي کشور در شرايط کاهش منابع و بودجه کشور دانست و در ادامه تصريح کرد:  فعاليت رايزنان در اين برهه تاريخي، خطير و ضروري است و رايزنان بازرگاني به نوعي سفيران اقتصادي ايران هستند که عدم توجه به آن منجر به کاهش تعداد رايزنان در اين رسته شده است. قطع به يقين يک رايزن بازرگاني با توجه به نوع مسئوليت خويش و ازادي عملي كه نسبت به ديپلمات هاي سفارت خانه ها دارد مي تواند بهتر با تجار کشورها ارتباط برقرار کرده و نيازهاي هر دو طرف را بررسي کند.

وي افزود:روزانه بالغ بر 100 پيام در ايميل شخصي رايزن، مبني بر درخواست مشاوره براي ايجاد فرصت صادراتي از ايران به کشور افغانستان مشاهده مي شود.

جوانمرد در ادامه اظهار داشت: اين امر بيانگر اين است که رايزن بازرگاني از جايگاه ويژه اي برخوردار است. رايزنان علاوه بر ايجاد فرصت هاي صادراتي کالاها و محصولات کشاورزي، مي توانند پاسخگوي درخواست صدور تجربيات و همچنين فروش خدمات مهندسي و گردشگري هم باشند.

منبع: ترابرد