اخبار
 1399/05/19  تاریخ خبر
توسعه صادرات در مرزهای قصرشیرین نقش مهمی در رونق اقتصادی دارد
فرماندار قصرشيرين گفت: توسعه صادرات در مرزهاي رسمي خسروي و پرويزخان به عنوان يکي از مناطق راهبردي کشور نقش مهمي در رونق اقتصادي دارد و از ديرباز اين شهرستان مسير جاده ابريشم شناخت شده است.

مرادعلي تاتار روز پنجشنبه در جلسه بررسي مشکلات صادرات مرزهاي قصرشيرين در محل پايانه مرز رسمي پرويزخان با حضور معاون وزير صمت و رييس سازمان توسعه تجارت ايران، افزود: 2 مرز پرويزخان و خسروي در 2 حوزه کردي و عربي حتي در دوران تحريم و کرونا نقش مهمي در صادرات ايفا کرده اند.

وي اظهار داشت: مرز خسروي از ديرباز دروازه عتبات عاليات و امروز داراي کارکرد اقتصادي نيز هست و پارسال در مجموع  239 ميليون دلار  و 848هزارتن صادرات از اين مرز رسمي و بين المللي به عراق انجام شده است.

نماينده عالي دولت در قصرشيرين گفت: پرويزخان يکي از مهم ترين مرزهاي کشور است که در زمان کرونا اغلب مرزهاي کشور تعطيل بود  اين دروازه تجاري حتي يک يک روز هم بسته نشده است.

 تاتار ادامه داد: مرز پرويزخان مورد علاقه مردم و تجار اقليم  کردستان عراق به دليل  اشتراکات مهم مردم 2 طرف هم جوار مرز است و از اطمينان و پايداري خاصي برخوردار است.

او ادامه داد: در کنار مرز رسمي پرويزخان منطقه ويژه اقتصادي قرار دارد که درخواست مي کنيم با کمک هاي مجموعه دولت و نماينده مردم  قصرشيرين، سرپل ذهاب وگيلانغرب در مجلس شوراي اسلامي به منطقه آزاد تبديل شود که يک ظرفيت مهم براي توسعه صادرات و نيازمند توجه است.

فرماندار قصرشيرين گفت: وجود شهرک هاي صنعتي، معادن و توليدات کشاورزي مي تواند باعث توسعه درون، بدون اتکا به بيرون باشد و بهره برداري از اين ظرفيت ها نيازمند توسعه زيرساخت‌ها است.  

ايجاد زيرساخت‌ براي ايجاد صنايع کوچک زود يازده با شناخت نيازمندي هاي کشور عراق، تکميل زيرساخت‌هاي منطقه ويژه اقتصادي، تسريع در تکميل طرح جامع گمرک پرويز خان،   استقرار گمرک ويژه در منطقه ويژه اقتصادي جدا از گمرک پرويزخان به خاطر استفاده از ظرفيت هاي اين طرح از مهم ترين مواردي بود که فرماندار قصرشيرين خواستار آن شد.

شهرستان مرزي قصرشيرين در غرب کرمانشاه با 186 کيلومتر مرز با عراق يکي از مهمترين شهرهاي غرب کشور براي توسعه روابط اقتصادي با اين کشور و اقليم کردستان محسوب مي شود که با داشتن 2 مرز رسمي پرويزخان و خسروي هم اکنون به مرکزي براي فعاليت هاي مهم اقتصادي، صادرات و واردات کالا به اين کشور همسايه تبديل شده است.
هم اکنون روزانه به طور ميانگين يک هزارو 500 دستگاه کاميون حامل کالاهاي صادراتي از جمله مانند ميوه و تره بار، خشکبار، لوزام و مصالح ساختماني، لوزام خانگي و ديگر کالاهاي مورد نياز مردم عراق و اقليم کردستان از مرز پرويزخان صادر مي شود.
بيشترين حجم مبادلات اقتصادي به کشور عراق معادل 54 درصد کالاهاي صادراتي کشورمان (يک هزار و 500 کاميون صادراتي و ترانزيتي) از مرز رسمي پرويزخان به عراق صادر مي شود ضمن اينکه اين مرز به عنوان فعال ترين بازارچه مرزي کشور شناخته شده است.

منبع: خبرگزاري ايرنا