اخبار
 1399/05/27  تاریخ خبر
بار عظیم ترانزیتی هند و روسیه از کریدور ایران عبور خواهد کرد

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در حمل و نقل ريلي مجموعه راه آهن جمهوري اسلامي ايران دستاوردهاي خوبي داشته که از جمله آن توافقات انجام شده با هند و روسيه است که بار عظيم ترانزيتي اين دو کشور از کريدور ايران عبور خواهد کرد.

 شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران در محل اين مجموعه ميزبان اعضاي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي بود که در اين حضور در جلسه اي با مديرعامل و مديران شرکت راه آهن برگزار کردند.

سعيد رسولي، مديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران و معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه در حمل و نقل ريلي اين مجموعه دستاوردهاي خوبي در داخل و در بحث بين المللي داشته اظهار داشت: در مسير هند به روسيه توافقات خوبي انجام گرفته  و بار عظيم ترانزيتي بين اين دو کشور از کريدور ايران عبور خواهد کرد.

وي ادامه داد: تمام تلاش در مجموعه راه آهن جمهوري اسلامي ايران است که از سرمايه امروز راه آهن به بهترين شکل ممکن بهره برده شود که اين شعار نبوده و در عمل به دنبال آن هستيم. در اين خصوص بحث ارتقاء سهم حمل و نقل ريلي برنامه ريزي انجام گرفته طي گزارشي به مجلس ارائه خواهد شد.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه از مجموع بارهاي جابجا شده در سال گذشته که 513 ميليون تن بار است، 208 ميليون تن در مسيرهايي بوده است که مبدأ و مقصد ريلي داشته، تصريح کرد: در اين رقم 28 ميليون تن بارهاي خرد است که ريل پسند نيستند.

وي ادامه داد: از 180 ميليون تن بار ريل پسند کشور 47 ميليون توسط حمل و نقل ريلي جابجا شده است که 33 درصد اين رقم را تشکيل مي‌دهد و بقيه از طريق جاده انجام شده است در حالي که تأکيد قانون گذار رسيدن سهم ريل به جابجايي 33 درصد کل بار کشور است.

وي ادامه داد: براي رسيدن به سهم حمل و نقل ريلي به حمل بار کشور بايد اتفاقاتي رخ دهد. سرمايه گذار ريلي نظير سرمايه گذار مناطق محروم مورد توجه باشد و ماليات بر ارزش افزوده صفر باشد.

رسولي اضافه کرد: فهرستي از مشکلات راه‌آهن را تهيه و در جاي جاي ساختمان راه‌آهن نصب کرديم. ما بايد در مسير مشخصي به سمت جلو حرکت کنيم.

معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: امسال در اولين جلسه شوراي مديران اعلام کرديم مقياس زمانبندي ساعات کاري ما ساعت، روز و هفته باشد.

وي ادامه داد: سازماندهي 651 دستگاه واگن مسافربري که در ايستگاه‌هاي اطراف تهران متوقف بوده‌اند، امسال به خوبي در حال انجام است.

منبع: وزارت راه و شهرسازي