اخبار
 1399/06/10  تاریخ خبر
ظرفیت صادرات به همسایگان؛ ۱۲۵ میلیارد دلار
 حميد زادبوم  با بيان اين که هم اکنون ميزان صادرات ما به 15 کشور همسايه حدود 25 ميليارد دلار است افزود: ما مي‌توانيم تا حدود صد ميليارد دلار در اقلامي که کشور‌هاي همسايه واردات دارند و ما در آن کالا‌ها سابقه صادراتي داريم ميزان صادرات را افزايش دهيم.
وي با بيان اين که پاکستان، پرظرفيت‌ترين کشور هدف صادراتي ما مي‌تواند باشد گفت: هم اکنون صادرات رسمي ما به اين کشور يک و دو دهم ميليارد دلار تا يک و نيم ميليارد دلار است در حالي که ظرفيت صادراتي ما به پاکستان حدود 16 ميليارد دلار و اين در حالي است که بسياري از صادرکنندگان ما به سمت بازار‌هاي اين کشور نمي‌روند.
رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از پاکستان کشور‌هاي ترکيه، عراق، افغانستان، روسيه و ديگر کشور‌هاي همسايه از ظرفيت‌هاي بالايي براي صادرات کالاي ايراني به اين کشور‌ها برخوردارند از اين رو ما بر بازار اين کشور‌ها تمرکز کرديم تا توسعه تجارت با اين کشور‌ها از راه رسمي باشد.
آقاي زادبوم همچنين گفت: بازارچه‌هاي مرزي و مرزنشينان ما که حدود هفت ميليون نفرند فقط در رقم‌هاي پايين صادرات نقش دارند، اما براي توسعه صادرات در ارقام بزرگ لازم است که به سمت تجارت رسمي و فراتر از بازارچه‌هاي مرزي حرکت کنيم در عين حال علاقه منديم بازارچه‌هاي مرزي فقط در محدوده خود فعاليت کنند تا رونقي در مرز‌ها ايجاد شود ضمن اين که از صادرات مرزنشينان با کارت بازرگاني معتبر نيز استقبال مي‌کنيم.
وي افزود: بعضي از کشور‌هاي همسايه طرف تجاري ما اعتقاد دارند در مواقعي کالا‌هايي در بازارچه‌هاي مرزي جابجا مي‌شود که زياد مدنظر دو کشور مبدا و مقصد صادراتي نيست از اين رو از تبادلات تجاري از طريق بازارچه‌هاي مرزي استقبال نمي‌کنند.
آقاي زادبوم گفت: سال گذشته از حدود 25 ميليارد دلار صادرات ما به کشور‌هاي همسايه، سهم مرزنشينان و پيله وران کمتر از دو ميليارد دلار بوده است و شايد بيشتر از اين هم نشود، زيرا روش‌هاي صادراتي و فروش آن‌ها سنتي و دم مرزي است که نمي‌تواند ارقام بزرگ را پوشش دهد.
رئيس سازمان توسعه تجارت به تشکيل ميز‌هاي کشوري و کالايي براي توسعه صادرات به کشور‌هاي همسايه اشاره کرد و گفت: در ميز کشوري که در آن اجتماعي از نهاد‌هاي مختلف دولتي حضور دارند مسائل مرتبط با صادرات آن کشور را بررسي و براي آن راه حل پيدا مي‌کنيم تا پيگيري‌ها انجام شود به طور نمونه اگر ميز روسيه را برگزار مي‌کنيم همه نهاد‌هاي دولتي مرتبط با موضوع، بخش خصوصي، اتاق‌هاي بازرگاني و صادرکنندگان را دعوت مي‌کنيم تا مسائل مرتبط با صادرات به اين کشور بررسي شود.
آقاي زادبوم افزود: در ميز کالايي موضوعات مرتبط با صادرات کالا‌هايي مانند فرش دستبافت، محصولات نساجي و پوشاک و زعفران را با حضور نهاد‌هاي دولتي، بخش خصوصي، اتاق‌هاي بازرگاني، تعاون و اصناف بررسي و دسته بندي مي‌کنيم اگر امکان داشت همان جا موضوع را حل مي‌کنيم، اما اگر ضرورت داشت و نتوانستيم در آن ميز کالايي موضوع را حل کنيم به هيئت وزيران، شوراي عالي صادرات يا شوراي عالي هماهنگي اقتصادي مي‌رود تا موانع و گلوگاه‌هاي صادراتي اين کالا‌ها به کشور‌هاي هدف حل شود.
وي ادامه داد: در صادرات محصولات کشاورزي ممکن است به يک سري زيرساخت‌ها نياز داشته باشيم که اين موضوع بايد در جلسات متعدد حل و فصل شود مانند حمل و نقل محصولات کشاورزي که در ميز محصولات کشاورزي به آن پرداخته مي‌شود.
آقاي زادبوم با بيان اين که وظيفه سازمان توسعه تجارت، رفع موانع پيش روي صادرات است گفت: در سال 99 به جز يک يا دو مورد، عوارض و ممنوعيت صادراتي جديدي نداشتيم ضمن اين که سعي مي‌کنيم از اين به بعد هم نداشته باشيم، اما در مواردي که ستاد تنظيم بازار ممکن است براي تنظيم بازار داخل تصميماتي بگيرد اين ستاد به ما به عنوان مديريت صادرات پيشنهاد‌ها را مطرح مي‌کند و ما با نظر کارگروه مديريت صادرات و وزير صمت، راجع به آن تصميم خواهيم گرفت.
وي گفت: در فرآيند تصميم گيري سعي مي‌کنيم تا حد ممکن صادرات منظم برخي صنايع تحت تاثير قرار نگيرد تا اگر مجبور شديم محدوديت صادراتي وضع کنيم به صادرکننده‌اي که قرارداد از قبل تعيين شده و يا کالايي در راه دارد کمک مي‌کنيم اقدام او تکميل و کالاي مورد نظر صادر شود.
رئيس سازمان توسعه تجارت درباره استفاده از ظرفيت ترانزيتي کشور گفت: يک وجه از استفاده از ظرفيت ترانزيت اين است که راه ترانزيت را در داخل کشور باز بگذاريم و رفت و آمد‌ها انجام شود، زيرا اين موضوع علاوه بر ايجاد درآمدزايي براي کشور، فرصتي براي تجارت کشور نيز محسوب مي‌شود که اگر از اين ظرفيت استفاده نکنيم از مسير‌هاي ترانزيتي و به تدريج از چرخه اقتصاد بين الملل حذف خواهيم شد.
آقاي زادبوم گفت: در روي ديگر سکه ممکن است برخي از کالا‌هايي که از کشور ترانزيت مي‌شوند به بازار کالا‌هاي ما در ديگر کشور‌ها آسيب وارد کند بنابراين بايد احتياط، دقت و بررسي کنيم تا کالا‌هاي ترانزيتي به صادرات ما ضربه نزند البته با توجه به برنامه ريزي خوب وزارت راه و شهرسازي و معاونت حمل و نقل اين وزارتخانه اميدواريم بتوانيم هم راه ترانزيت را باز بگذاريم و هم از چرخه ترانزيت و مسير‌هاي بين المللي حذف نشويم.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما