اخبار
 1399/06/10  تاریخ خبر
گمرک باشماق مریوان در ترانزیت کالا رتبه نخست کشور را کسب کرد

ناظر گمرکات استان کردستان گفت: گمرک باشماق مريوان طي پنج ماه منتهي به مرداد ماه امسال رتبه نخست کشور در حوزه ترانزيت کالا را به خود اختصاص داد.

بختيار رحماني‌پور اظهار داشت: از ابتداي امسال تا پايان مرداد ماه ميزان ترانزيت داخلي مبدا انجام شده از گمرک باشماق 13 هزار و 278 تُن به ارزش 9 ميليون و 929 هزار و 685 دلار بوده است.

وي اضافه کرد: در اين مدت ميزان ترانزيت خارجي مبدا هم 144 هزار و 38 تُن کالا به ارزش 267 ميليون و 870 هزار و 566 دلار و ترانزيت خارجي مقصد هم 321 هزار و 879 تُن به ارزش 738 ميليون و 25 هزار و 763 دلار بوده است.

ناظر گمرکات استان کردستان يادآور شد: در مجموع479 هزار و 195 تُن کالا به ارزش يک ميليارد و 15 ميليون و 826 هزار و 14 دلار از گمرک باشماق مريوان ترانزيت شده است.

رحماني‌پور با اشاره به اينکه گمرک باشماق طي ساليان گذشته همواره رتبه دوم ترانزيت کالا را در بين گمرک هاي کشور داشت، افزود: در پنج ماه منتهي به مرداد امسال اين گمرک رتبه نخست ترانزيت کشور را به خود اختصاص داد.

وي با بيان اينکه 90 درصد حجم فعاليت تجارت خارجي استان از مرز باشماق مريوان انجام مي‌شود، تاکيد کرد: بعد از شيوع کرونا و تعطيلي بسياري از مرزهاي ايران اسلامي، باشماق تنها مرز فعال کشور بود که اين مهم حاصل برقراري ارتباط و تعامل مطلوبي بين ايران و مسوولان اقليم کردستان عراق است.

مرز رسمي باشماق مريوان در کردستان يکي از مهمترين مرزهاي رسمي زميني ايران با اقليم کردستان عراق به شمار مي‌آيد.
گمرکات استان کردستان با شعب فعال در سنندج، باشماق مريوان، سيرانبند بانه به فعالان اقتصادي خدمات گمرکي ارائه مي‌کند.

گمرک سيرانبند و باشماق از مرزهاي گمرکي فعال رسمي و بين المللي استان هستند و گمرک مريوان در زمينه ترانزيت، صادرات، امور مسافري و مقدار قابل توجهي در بخش واردات فعال است.

منبع: خبرگزاري ايرنا