اخبار
 1399/06/11  تاریخ خبر
صدها کامیون پشت مرز دوغارون، منتظر ورود به افغانستان
هزار و 200 دستگاه کاميون حامل کالاهاي صادراتي و ترانزيت در گذرگاه رسمي مرزي دوغارون واقع در شرق خراسان رضوي متوقف و منتظر هستند تا در صورت مساعدت طرف افغانستاني، از خاک ايران وارد آن کشور همسايه شوند.

مدير پايانه مرزي دوغارون گفت: معطلي کاميونهاي حامل کالاهاي ترانزيت در مرز دوغارون ناشي از نبود زيرساخت لازم براي پذيرش خودروهاي سنگين حامل انواع کالا در گمرک کشور افغانستان است و از اين تعداد کاميون متوقف شده در صف انتظار 400 دستگاه مربوط به منطقه ويژه اقتصادي دوغارون است.

کريم نوايي نظامي همچنين تعطيلات تاسوعا و عاشوراي حسيني، افزايش تقاضاي خريد انواع کالاهاي ايراني از سوي تجار افغان، بسته بودن مرزهاي ايران و ترکمنستان و کاهش فعاليت مرز ميلک در استان سيستان و بلوچستان و همچنين گذرگاه مرزي ماهي‌رود خراسان جنوبي را از ديگر علتهاي افزايش شمار کاميونهاي معطل مانده در پايانه مرزي دوغارون شهرستان تايباد خراسان رضوي برشمرد.

وي افزود: امسال تعداد خروجي ناوگان حمل و نقل از معبر رسمي دوغارون50 درصد افزايش داشته است.

مدير پايانه مرزي دوغارون به فعاليت 10 واحد باسکول در گمرک منطقه ويژه اقتصادي و نيز بازارچه مرزي دوغارون در خاک ايران براي تسهيل و شتاب در اعزام تانکرها و کاميونهاي حامل سوخت و کالا نيز اشاره و بيان کرد: اين در حالي است که گمرک افغانستان در آن سوي مرز تنها يک دستگاه باسکول در اختيار دارد. 

وي ادامه داد: نامناسب بودن جاده مرزي بين دو کشور ايران و افغانستان باعث کندي تردد کاميونهاي ترانزيتي در اين مرز زميني شده که با وجود تاکيد فراوان مسوولان دستگاههاي متولي در مرز دوغارون تاکنون برطرف شدن وضعيت نامناسب اين محور شرقي همجوار با کشور افغانستان به نتيجه اي نرسيده است.

نوايي گفت: به منظور تسهيل در روند ورود و خروج خودروهاي سنگين در گمرک دوغارون ساعت کاري در گمرک مرزي دوغارون از ساعت هفت صبح تا 19 افزايش يافته است.

وي افزود: پيرو رايزني صورت گرفته با مسوولان گمرک اسلام‌قلعه افغانستان، طي هفته جاري وضعيت رفت و آمد کاميون هاي حامل بار به حالت عادي بازگشته و به معطلي آنها پشت مرز کشور همسايه خاتمه داده مي‌شود.

گمرک دوغارون با 100 سال پيشينه فعاليت، پررونقترين گمرک خراسان رضوي و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در اين استان محسوب مي‌شود که تقريبا تمام ترانزيت کالا به افغانستان از طريق آن صورت مي‌گيرد.

بطور ميانگين روزانه 500 دستگاه کاميون حامل کالاهاي ترانزيت از گذرگاه رسمي دوغارون در ايران عازم هرات در افغانستان شده و 500 دستگاه کاميون نيز از گذرگاه اسلام‌قلعه کشور همسايه شرقي وارد خاک ايران مي‌شوند.
گمرک دوغارون در فاصله 18 کيلومتري تايباد و مرکز شهرستان تايباد در فاصله 225 کيلومتري شرق مشهد واقع هستند.

منبع: خبرگزاري ايرنا