اخبار
 1399/06/12  تاریخ خبر
کشف محموله بزرگ هروئین در کامیون حامل ادوات کشاورزی
سخنگوي گمرک : بيش از 324 کيلوگرم هروئين که به صورت ماهرانه اي در  پروفيل شخم زن تراکتور در کاميوني به مقصد قزاقستان جاسازي شده بود توسط پرسنل گمرک آستارا کشف شد.

سيد روح اله لطيفي سخنگوي گمرک اظهار داشت: اين محموله که به صورت کاملاً حرفه اي  در دو کاميون حامل تعداد 44 بسته به وزن 13تن کالا تحت عنوان شخم‌زن‌پشت تراکتور( چيزل) ذيل‌تعرفه 84321090  براي صادرات به کشور قزاقستان  از طريق گمرک جلفا اظهار شده بود.

وي در خصوص نحوه کشف اين مواد از اين کاميون گفت:پس از بررسي  کاميون،  توسط واحد ايکس ري و ارجاع به گروه سگ هاي مواد ياب گمرک آستارا، به جاسازي حرفه اي مواد مخدر در داخل  پروفيل‌هاي آهني دستگاه شخم زن پشت تراکتور مشکوک و پس از بررسي، سوراخ کردن و برش پروفيل‌ها، مشخص شد که مقدار 324کيلو و 100 گرم هروئين به طرز ماهرانه اي در داخل پروفيل ها جاسازي شده است. اين محموله در گمرک جلفا اظهار و از مبداء تبريز در داخل کاميون بارگيري شده بود .
 
لطيفي در خصوص ميزان کشفيات مواد مخدر در سال 98 گفت:علاوه بر پيش ساز و مواد مخدر صنعتي بيش از1900کيلوگرم هروئين، 462.5کيلوگرم ترياک و بيش از 50کيلوگرم بذر شاهدانه، وبيش از 4.8کيلوگرم ماري‌جوانا و حشيش در سال 98 توسط پرسنل گمرک کشف شده است، اين در حالي است که در سال 97نيز هزار و632کيلوگرم هروئين، 415.8کيلوگرم ترياک، بيش از40کيلوگرم بذرشاهدانه و8.2کيلوگرم کوکائين،حشيش و ماري‌جوانا کشف شده بود.

وي افزود: پيش از کشف محموله 324کيلوگرمي هروئين در پنج ماهه نخست امسال بيش از 434.4کيلوگرم ترياک، 4.5کيلوگرم هروئين، حدود 1.6کيلوگرم کوکائين و حشيش، 5.8کيلوگرم بذر شاهدانه کشف شد و با اين کشف بزرگ ميزان کشفيات هروئين در سال جاري به 328.6کيلوگرم رسيده است.  
   
لطيفي تاکيد کرد:گمرک علاوه بر  مرزباني اقتصادي کشور،  بر اساس کنوانسيون هاي بين المللي، سلامت جامعه بشري را  نيز  از مسئوليت هاي خود مي داند و پرسنل گمرک  براي ممانعت از ورود مواد مخدر به کشور و يا به کشورهاي ديگر ايثارگرانه و جان برکف، همه مساعي خود را به کار مي بندند. برهمين اساس به دليل قرار گرفتن جمهوري اسلامي در همسايگي کشورهاي توليد کننده مواد مخدر و بازار مصرف اين مواد درآسياي ميانه، اروپا و غرب آسياو شگردهاي پيچيده و جاسازي هاي هوشمندانه مواد در محموله هاي تجاري و کاميون ها،  فراهم ساختن زير ساخت هاي کنترلي  از جمله دستگاههاي ايکس ري کاميوني ، پالتي ، چمداني ، سگ هاي مواد ياب، پانسيون محل استراحت سگ هاي مواد ياب، ايجاد پست سازماني تخصصي مبارزه با مواد مخدر در گمرکات اجرايي ، پيش بيني رديف بودجه ساليانه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در سرفصل هاي بودجه اي  گمرک جمهوري اسلامي ايران و فعال کردن و حمايت قانوني از گارد حفاظت گمرکات کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر در مبادي رسمي کشور، ضروري به نظر مي رسد.  

وي افزود:در حال حاضر به دليل گستردگي مرزها و تعداد بالاي گذرگاه هاي مرزي و تعدد عبور و مرور کاميون هاي تجاري در رويه هاي صادرات، واردات و ترانزيت علاوه بر افزايش تجهيزات کنترلي و تقويت رصدهاي اطلاعاتي، تعداد سگ هاي موادياب موجود نيز  کفاف انتظارات را ندارد و اين تعداد بايد افزايش يابد.

منبع: گمرک نيوز