اخبار
 1399/07/09  تاریخ خبر
آخرین وضعیت 4 طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي 4 طرح نوسازي ناوگان حمل ونقل جاده اي که در اين سازمان در حال پيگيري و انجام است را تشريح کرد.

صدراله بمانا  در خصوص طرح اول توضيح داد: يکي از اين طرح ها از محل منابع داخلي براي خودروهاي سواري کرايه بين شهري و خودروهاي روستايي است که معمولاً منابع خودروهاي روستايي از معاونت مناطق محروم رياست جمهوري يا بانک‌هايي که وظيفه‌شان اشتغال‌زايي است تأمين مي‌شود و منابع سوارهاي بين شهري نيز از محل منابع داخلي تأمين مي‌شود.

وي در ادامه اضافه کرد: همچنين يک طرحي ديگري به نام «نوسازي ناوگان بالاي 55 سال» که با ايران‌خودرو ديزل قرارداد داريم که در اين طرح کاميون‌هاي بالاي 55 سال نوسازي مي‌شوند.

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در خصوص طرح دوم به نام «طرح نوسازي ناوگان تجاري، درون شهري و برون شهري» توضيح داد: اين طرح از محل منابع صندوق ذخيره ارزي تأمين اعتبار مي‌شود، بدين صورت که ارز مورد نياز به کارخانجات داخلي، براي واردات قطعه داده مي‌شود و در اينجا قطعه را تحويل مي‌دهند. در اين طرح دولت 50 درصد را يارانه مي‌دهد و 30 درصد تسهيلات بانکي و 20 درصد مابقي آورده متقاضي خواهد بود.

بمانا اظهار داشت: در طرح دوم تاکنون يک 360 دستگاه کاميون (اسکانيا) و 76 دستگاه کاميون (BMC) تحويل داده شده و 105 دستگاه اتوبوس نيز در حال تحويل است.

وي با بيان اينکه ما در اين طرح تنها مجري هستيم و مسئول آن وزارت صمت است، گفت: شرکت آريا ديزل در حال آماده سازي توليد 190 دستگاه است که در آينده نزديک قرارداد آن نيز به امضا خواهد رسيد.

او به طرح سوم يعني طرح 65 هزار دستگاه کاميون فرسوده بالاي 35 سال اشاره کرد و گفت: اين طرح در دور اول، يعني قبل از طرح رياست جمهوري اجرا کرديم که در راستاي آن 5 هزار کاميون تحويل داديم،

بمانا افزود: اکنون مانده اين قراردادها در حال انعقاد قرارداد است. در حال حاضر  هزار و 450 دستگاه آن قرارداد بستيم و مابقي در حال انعقاد قرارداد است؛ در اين طرح 80 درصد قيمت خودرو با سود 9 درصد به مردم تحويل داده خواهد شد.

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در تشريح طرح چهارم، ابراز کرد: طرح چهار بند 3 ماده 30 قانون احکام برنامه توسعه مبني بر واردات کاميون هاي  زير سه سال ساخت است که اين طرح در حال اجراست که بر اساس آن چهار گروه مي‌توانند در اين طرح شرکت کنند.

وي ادامه داد: يکي از گروه هايي که مي‌توانند در اين طرح شرکت کنند کارخانجات توليد داخل هستند که مي‌توانند در هر مرحله هزار دستگاه وارد کنند. گروه بعدي شرکت‌هاي حمل و نقل سراسري هستند که در هر مرحله مي‌توانند 100 دستگاه وارد کنند؛ شرکت‌هاي حمل و نقل استاني 30 دستگاه و شرکت هاي حمل ونقل شهرستاني 20 دستگاه و مابقي شرکت‌هاي حمل و نقل که مشمول تمامي شرکت‌هاي حمل‌ونقل کالا (داخلي و بين‌المللي) هستند، مي‌توانند اقدام به واردات 10 دستگاه کنند.

او اضافه کرد: سومين گروه سرمايه‌گذاران در بخش حمل و نقل و آن‌هايي که داراي کارت بازرگاني مي‌توانند تا 50 دستگاه در هر مرحله، مبادرت به واردات کنند. گروه چهارم مالکان حقيقي و حقوقي خودروهاي فرسوده هستند که خودروهاي بالاي 25 سال مشمول اين طرح مي‌شوند.

او با اعلام اين خبر که استاندارد يکي از اين کاميون هاي وارداتي شرکت ها تائيد شده است، گفت: ما کنون در حال انجام کارهاي سامانه تجارت هستيم و اميدواريم در آينده نزديک اين کاميون ها وارد شود و مابقي نيز در حال گرفتن استاندارد و واردات کاميون است.

منبع: تين نيوز