اخبار
 1399/07/13  تاریخ خبر
ضرورت تسهیل ترانزیت و تجارت در کشور
نايب رييس کميسيون حمل و نقل و لجستيک اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران گفت: براي اينکه در حوزه حمل و نقل دريايي به پيشرفتهاي مناسب تري برسيم ضروري است تعاملات خارجي را بهبود بخشيم و ترانزيت و تجارت داخل را تسهيل کنيم.
سيد علي حسيني؛ در مورد اهميت و جايگاه حمل و نقل دريايي  با بيان اين‌مطلب اظهار داشت: حمل و نقل دريايي حجم و وزن بيشتري را در حوزه جابجايي بار به خود اختصاص مي دهد و از مهم ترين فاکتور در اقتصاد که صرفه مالي است، بهره مي برد.
وي ادامه داد: شيوع ويروس کرونا با بسته شدن مرزها همراه شد و اقتصاد دنيا را درگير فضاي جديدي کرد که بسياري از کشورها نتوانستند به خوبي مانع از ضربه اقتصادي در اين زمينه شوند، اما ايران به دليل ظرفيت هاي دريايي خود در دوران شيوع ويروس کرونا توانست واردات و صادرات را انجام دهد و از حصار ايجاد شده کرونا در دروان شيوع ويروس در امان بماند.
نايب رييس کميسيون حمل و نقل و لجستيک اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران با بيان اينکه توسعه حمل و نقل دريايي، گردشگري و مسافري دريايي، توسعه صنعت کشتي سازي، ايجاد اشتغال در حوزه دريايي مهم ترين مسائلي است که بايد به آن توجه داشته باشيم اظهار کرد: برخي کشورها تنها يک بندر دارند و آن را به کانون توسعه اقتصاد خود تبديل کرده اند، بنابراين ما نيز بايستي به خوبي از ظرفيت اقتصادي خود در حوزه دريايي و بندري بهره مند شويم.
وي گفت: ايجاد ساختار لجستيکي مناسب، توجه به معاهده هاي بين الملي در حوزه  دريايي، بهاي بيشتر به گروه هاي منطقه اي از جمله کشورهاي اوراسيا و اکو، بازبيني پيمان هاي منطقه اي، انعقاد پيمان هاي دوجانبه و چندجانبه اقتصادي و بهره مندي از تعرفه هاي ترجيحي مهم ترين مسائلي است که مي تواند به رونق دريايي کشور در بخش هاي مختلف کمک کند و اقتصاد کشور را به سمت پويايي در حوزه حمل و نقل دريايي پيش ببرد.
حسيني تأکيد کرد: نياز داريم درحوزه دريايي گام هاي بلندتري برداريم که اين امر نيازمند دو اتفاق مهم است؛ ابتدا اينکه تعاملات خارجي خود را بهبود بخشيم و دوم اينکه ترانزيت و تجارت را در داخل تسهيل کنيم. 
نايب رييس کميسيون حمل و نقل و لجستيک اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران ، در ادامه با اشاره به اينکه ايران در حوزه کشتيراني وضعيت مطلوبي دارد و در حوزه کشتي سازي هم مي توانيم صنعت مربوطه را فعال کنيم، بيان کرد: ضرورت دارد در بخش تعمير و نگهداري عملکرد بهتري داشته باشيم و اجازه ندهيم ارز از کشور خارج شود، حتي مي توانيم به کشتي هاي عبوري دنيا خدمت رساني کرده و ارز آوري داشته باشيم، علاوه بر اين مي توان در حوزه مسافري و گردشگري شرايط مناسب تري را رقم بزنيم و با تأمين و توليد تجهيزات شناوري، از ظرفيت هاي اقتصادي نهفته در حوزه دريايي استفاده کنيم.

منبع:  پايگاه اطلاع رساني سازمان بنادر و دريانوردي