اخبار
 1399/07/15  تاریخ خبر
مرز تجاری چذابه ۱۷ و ۱۸ مهر تعطیل است
فرمانداردشت آزادگان گفت:مرزتجاري چذابه 17 مهرماه (روز اربعين حسيني) و جمعه 18 مهرماه تعطيل است و پس از آن فعاليت عادي خود را با صادرات کالاهاي غيرنفتي به عراق از سرمي‌گيرد.

حميد سيلاوي ايرنا افزود:مرز تجاري چذابه با توافق مسوولان مرزي و گمرکي جمهوري اسلامي ايران و عراق از مرداد ماه امسال پس از 6 ماه تعطيلي ناشي از شيوع ويروس کرونا بازگشايي شدو طبق روال عادي فعاليت خود را با رعايت کامل شيوه نامه‌هاي بهداشتي بجز روزهاي تعطيل ادامه داد.
وي با بيان اينکه روزانه بيش از 200 تا 300 دستگاه کاميون و تريلر حامل کالا از مرز چذابه به عراق صادر مي‌شود ابراز اميدواري کرد پس از پايان ماه صفر روند صادرات کالا از اين مرز تجاري بين المللي افزايش يابد.
مرزهاي زميني چذابه و شلمچه و مرز دريايي خرمشهر پس از سرنگوني رژيم بعثي عراق به تدريج از تيرماه 1382 بازگشايي و  در مهرماه همان سال عزيمت رسمي و قانوني زائران عتبات عاليات به شهرهاي مقدس عراق شروع شد.
پارسال حدود 700 ميليون دلار کالا از مرز تجاري چذابه به عراق صادرشد.مصالح ساختماني ، ميوه و تره بار، سيمان سفيد و وسايل خانگي از مهمترين کالاهاي صادراتي به عراق از مرز چذابه بوده است.
در اربعين سال‌هاي گذشته ، صادرات کالا از مرزهاي تجاري شلمچه و چذابه مدت 2 هفته به خاطر تسهيل در تردد کاروان هاي زائران اربعين حسيني و پيشگيري از خطرات و روان شدن تردد زائران متوقف مي‌شد.   

هيچ زائري به مرز چذابه مراجعه نکرد
فرماندار دشت آزادگان گفت:در روزهاي اخير با اطلاع رساني مناسب ، هيچ زائري به مرز چذابه براي عزيمت به شهرهاي مقدس عراق مراجعه نکرده است.
سيلاوي احتمال بازگشايي مرز مسافري چذابه براي سفر زائران عتبات عاليات را با توجه به مخاطرات ناشي از شيوع کرونا به کلي منتفي اعلام کرد.
وي گفت:هيچ برنامه‌اي براي پذيرش و ورود گردشگران عراقي از مرز چذابه نيز وجود ندارد.
مرزهاي چذابه و شلمچه پيش از شيوع کرونا بر روي زائران عتبات عاليات و گردشگران عراقي باز بود و روزانه هزاران نفر از اتباع 2 کشور از اين 2 مرز بين المللي ، تردد قانوني داشتند.
به صفر رسيدن ورود اتباع عراقي به خصوص گردشگران سلامت به خوزستان تاثير منفي بر رونق اقتصادي استان گذاشته است.

منبع: خبرگزاري ايرنا