اخبار
 1399/07/22  تاریخ خبر
ماجرای توقف تانکرهای ایرانی در مرز اقلیم کردستان
آنطور که مسئولان گمرک ايران مي‌گويند اختلاف نظر درباره‌ روش انتقال‌ سوخت به مقاصد اقليم کردستان توسط حکومت اين منطقه، موجب توقف هزاران تانکر شده و در حال حاضر مسئولان دو طرف در حال رايزني براي حل اين مشکل هستند که در همين رابطه چندين راهکار براي حل مشکلات مورد بررسي طرفين قرار گرفت.

اخيرا در مرزهاي پرويزخان و باشماق ايران با اقليم کردستان عراق تانکرهاي ايراني حاوي سوخت متوقف شدند، براين اساس اعلام شد که سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در سليمانيه با جانشين وزير امور داخله اقليم کردستان ديدار و رايزني‌هايي داشته تا در خصوص مشکل توقف تانکرهاي ايراني سوخت در  اين دو مرز  راهکارهايي در دستور کار قرار مي‌گيرد.

پيگيري ايسنا از آخرين وضعيت مشکل پيش آمده در اقليم کردستان از گمرک ايران با توضيحاتي از سوي سيد روح اله لطيفي - سخنگوي گمرک - همراه بوده است.

وي با بيان اين‌که انتقال سوخت و مشتقات نفتي از ايران به اقليم کردستان عراق در سه مرز صورت مي‌گيرد که تمرچين با استان اربيل عراق و پرويزخان و باشماق با سليمانيه ارتباط دارند، اظهار کرد: در مرز تمرچين مشکل چنداني وجود ندارد اما در سليمانيه مسائلي ايجاد شده است، اين در حالي است که در گذشته و تا حدودي قبل از کرونا جابه‌جايي سوخت به صورت حمل يکسره انجام مي‌شد، اما همزمان با کرونا و به دليل مسائل مربوط به پروتکل‌هاي بهداشتي عراق تصميم گرفت تا ورود سوخت به صورت ترانشيپمنت انجام شود؛ به طوري که کاميون‌هاي ايراني بايد در مرز سوخت را در مخازن تعبيه شده تخليه و کاميون‌هاي عراقي آن را بارگيري و انتقال دهند که اين موضوع با توجه به طولاني شدن فرآيند امکان تخليه سريع و جابه‌جايي را تا حدودي تحت تاثير قرار داد.

لطيفي با بيان اين‌که در ادامه تصميم بر اين شد تا انتقال سوخت به طور همزمان به صورت ترانشيپمنت و يکسره انجام شود، گفت: اما چون در مرز پرويزخان امکان ترانشيپمنت بيشتر فراهم بود، کاميون‌هاي عراقي نيز   بابت انتقال کالا  از مرز تا مقصد کرايه مناسبي دريافت مي‌کردند و از سويي به نوعي رقابت با کاميون‌هاي ايراني به شمار مي‌آمد، اما با توجه به اين‌که حمل يکسره کاميون هاي ايراني نيز به آن اضافه شد تا حدودي موجب اعتراض برخي عراقي‌ها نسبت به اين موضوع شد.

به گفته وي، براين اساس در مدت اخير، مشکلاتي براي کاميونداران ايراني در مسير باشماق ايجاد شد  و رانندگان نگران تردد بودند.

سخنگوي گمرک با اشاره به پيگيري‌هاي سرکنسولي ايران و رايزني با مسئولان اقليم کردستان براي حل مشکل تانکرهاي ايراني اظهار کرد: از سوي ديگر گمرک نيز مکاتباتي در اين رابطه داشته و به گمرکات اعلام کرده که هيچ محموله سوختي فعلا به سمت مرزهاي ما با  اقليم کردستان اظهار و ارسال نشود و به عبارتي فرآيند اظهار صادراتي صورت نگيرد تا اين‌که موضوع تعيين تکليف شود.

به گفته وي، در حال حاضر 1700 کاميون در مرز باشماق و بيش از 1000 دستگاه در مرز پرويزخان متوقف و منتظر تصميم‌گيري هستند.

لطيفي با بيان اين‌که اکنون چندين راهکار  براي تعيين تکليف شرايط پيش آمده پيش‌رو است، اضافه کرد: اول اين‌که بتوانند فرآيند انتقال سوخت را به روش قبلي و به صورت يکسره با کاميون‌هاي ايراني پيش ببرند دوم اين‌که حمل يکسره با درصدي از کاميون‌هاي ايراني از مبدا تا مقصد و درصدي ديگر با کاميون‌هاي عراقي از مبدا تا مقصد و همچنين راهکار سوم ترکيبي از حمل يکسره و ترانشيپمنت خواهد بود.

وي يادآور شد: ابتدا از شرکت نفت انتظار داريم مانند سابق قبل از بارگيري کاميون ها با مرزهاي خروجي و ميزان توقف کاميون ها هماهنگي داشته باشند تا شاهدتوقف حجم بالايي از کاميون هاي سوخت نباشيم.

او تاکيد کرد:در مجموع هر تصميمي که اتخاذ شود بايد به صورت يکپارچه در هر سه مرز پرويزخان، باشماق و تمرچين اجرايي شود که اکنون رايزني‌ها در اين رابطه ادامه دارد. اين در حالي است که تردد کاميون ها بعد از جلسه امروزدر مرز باشماق از سرگرفته شده و پيش بيني مي شود تا 6 روز آينده همه کاميون هاي حمل سوخت در اين مرز به سمت مقاصدشان در عراق حرکت کنند و تخليه شوند.                   

منبع: خبرگزاري ايسنا