اخبار
 1399/07/23  تاریخ خبر
میزان تبادلات تجاری یک ماهه از مرز سرخس به ترکمنستان ۱۸۷ تریلی بوده است
رييس اداره ترانزيت اداره ‌کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خراسان رضوي گفت: با بازگشايي مرز زميني سرخس با ترکمنستان در تاريخ 17 شهريور ماه، مجموع تبادلات تجاري از اين تاريخ تا 17 مهر ماه جاري 187 دستگاه تريلي بوده است.

حميد محمدي فاز افزود: از اين تعداد ناوگان سه دستگاه حامل بار صادراتي و بقيه کالاي ترانزيتي بوده است که 90 درصد اين ميزان نيز شامل خودروهاي سواري بارگيري شده از مبدا بنادر جنوبي کشور به ترکمنستان بوده است.

وي ادامه داد: بر اساس توافقات بين دو کشور کاميونهاي باري با عبور از پل مرزي مشترک در عمق 100 متري خاک ترکمنستان، بار خود را تحويل کشنده‌هاي کشور ترکمنستان مي دهند تا آنان بار را به مقصد مورد نظر در خاک ترکمنستان يا مرز کشور ثالث تحويل دهند.

رييس اداره ترانزيت اداره ‌کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خراسان رضوي گفت : در حال حاضر ترکمنستان در قالب همين روش تبادلات تجاري زميني خود با ديگر کشورهاي همسايه از جمله ازبکستان را انجام مي‌دهد.

پيشتر رييس انجمن ‌صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: پس از تعطيلي 6.5 ماهه مبادلات تجاري ناشي از شيوع کرونا در مرز سرخس، ترکمنستان فرايندي آزمايشي را براي راه اندازي اين مرز به اجرا درآورد که ادامه آن زمينه حضور رانندگان و ناوگان ايراني در خاک ترکمنستان را از بين برد.

احمد زمانيان يزدي افزود: ترکمنستان تاکنون سه دوره آزمايشي سه، 10 و 20 روزه را براي اين نوع مبادلات به اجرا درآورده و اعلام نکرده است که چه زماني اين رويه آزمايشي را پايان مي‌دهد و نتيجه اين شيوه آزمايشي را نيز اعلام نکرده است.

رييس انجمن ‌صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي خراسان رضوي گفت: اگر اين روند به يک رويه هميشگي تبديل شود زمينه حضور رانندگان و ناوگان ايراني در خاک ترکمنستان از بين مي‌رود.

زمانيان افزود: از سوي ديگر هيچ راننده‌اي حاضر به پذيرش اين شيوه نيست زيرا بار توسط راننده ديگري به مقصد تحويل داده مي‌شود لذا راننده ايراني نمي‌تواند تبعات صدمه احتمالي به تريلي و نقص و آسيب وارده به کالاي ترانزيتي را با اين شيوه بر عهده بگيرد.

وي از ارسال نامه انتقادي اين انجمن به نهادهاي متولي در استان و وزارتخانه هاي خارجه و راه و شهرسازي در اين زمينه خبر داد و گفت: اميدواريم مسوولان اجرايي کشور براي رفع اين مشکلات در مرز سرخس گام جدي بردارند.  

پايانه مرزي سرخس در نقطه صفر مرزي ايران و ترکمنستان و 185 کيلومتري شمال شرق مشهد قرار دارد.  

کشور ترکمنستان با حدود هفت ميليون نفر جمعيت، در آسياي مرکزي با کشورهاي ايران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زميني دارد.

خراسان رضوي از شمال و شمال شرق به طول تقريبي 531 کيلومتر داراي مرز مشترک با ترکمنستان است که اين مرز در محدوده شهرستانهاي قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه پارسال در پي شيوع ويروس همه‌گير کرونا هر دو مسير زميني و ريلي گذرگاه مرزي سرخس با ترکمنستان بسته شد تا اينکه مسير ريلي اين گذرگاه اواخر خرداد ماه گذشته بازگشايي گرديد.

ترکمنستان داراي چهار گذرگاه مرزي با ايران است که پس از شيوع کرونا و بسته شدن مرزهاي زميني، فقط تبادلات تجاري از طريق دو مرز ريلي سرخس و اينچه برون در استانهاي خراسان رضوي و گلستان انجام مي‌شود همچنين يک ماه است تجارت زميني به صورت محدود از مرز سرخس از سر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاري ايرنا