اخبار
 1399/07/29  تاریخ خبر
صادرات کالا از مرز شلمچه به ۳۵۷ میلیون دلار رسید

معاون سرمايه گذاري و توسعه کسب و کارهاي سازمان منطقه آزاد اروند گفت: 357 ميليون دلار کالاي غيرنفتي در نيمه نخست سال جاري از بارانداز منطقه آزاد اروند در شلمچه به کشور عراق صادر شد.

سيدعلي موسوي اظهار داشت: با توجه به تعطيلي سه ماهه نخست امسال و بدليل شيوع بيماري کرونا عمده‌ترين ميزان صادرات کالا از مرز شلمچه در شهريور ماه سال جاري بود.

وي ميزان صادرات کالاي غير نفتي از مرز شلمچه در شهريور ماه سال گذشته را 52 ميليون دلار عنوان کرد و افزود: در شهريور ماه سال جاري 203 ميليون دلار کالاي غير نفتي از مرز شلمچه صادر شد که در مقايسه با مدت زمان مشابه ساله گذشته رشد 290 درصدي دارد.

معاون سرمايه گذاري و توسعه کسب و کارهاي سازمان منطقه آزاد اروند ميزان ترانزيت خارجي کالا در شهريور ماه سال جاري از مرز شلمچه را 697 هزار دلار عنوان کرد و گفت: اين ميزان ترانزيت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته رشد 41 درصدي را نشان مي‌دهد.

موسوي عمده صادرات کالا از منطقه آزاد اروند را انواع محصول شيلات، مواد معدني، مواد غذايي، ميوه و تره بار، صيفي‌جات، فولاد و انواع مصالح ساختماني عنوان کرد و گفت: مقصد صادرات کالا عمدتا کشور عراق بوده است.

 وي حمايت از صنايع دانش بنيان را از ديگر برنامه‌هاي سازمان منطقه آزاد اروند برشمرد و گفت: تقويت تشکل‌ها و اتحاديه‌هاي صادراتي يکي از راهبردي مهم صادرات در منطقه آزاد اروند است.

موسوي توسعه زيرساخت هاي صادراتي و راههاي ارتباطي با کشورهاي همسايه را از جمله اقدامات و راهبردهاي اساسي در بخش صادرات منطقه آزاد اروند عنوان کرد و گفت: تسهيل در رويه‌ها و دستورالعمل‌هاي صادرات و پايش قوانين مخل در زمينه صنايع توليدي و  فعالان اقتصادي از جمله راهبردهايي است که در راستاي روان سازي تجاري و رونق کسب و کار در دست پيگيري است.

منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربي خليج فارس شامل شهرهاي آبادان، خرمشهر و مينوشهر(جزيره مينو) مي باشد که در محل تلاقي دو رودخانه اروند و کارون واقع است. 
اين منطقه در همجواري با کشورهاي عراق و کويت با داشتن ظرفيت هاي مناسب نظير حمل و نقل جاده اي، ريلي، دريايي و هوايي از اهميت ويژه اي برخوردار است.

منبع: خبرگزاري ايرنا