اخبار
 1399/08/05  تاریخ خبر
معاون استاندار خراسان رضوی بر ساماندهی هزینه‌ کامیون‌ها در مرز دوغارون تاکید کرد
معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي هزينه‌هاي تحميلي بر کاميون‌هاي حامل بار صادراتي در مرز دوغارون اين استان از سوي ايران و افغانستان را بيش از حد دانست و بر ساماندهي آن تاکيد کرد.

علي رسوليان عصر چهارشنبه در نشست با تجار و مسوولان شرکتهاي حمل و نقل بين‌المللي ايران و افغانستان در مشهد گفت: هزينه‌هاي تحميلي بر کالاهاي صادراتي انجام مي‌گيرد و بايد تدابيري اتخاذ کرد که اين هزينه‌ها کاهش يابد.

وي افزود: بازنگري در نرخ عوارض دريافتي در مرز دوغارون و همکاري افغانستان در اين خصوص به توسعه روابط اقتصادي دو کشور کمک شاياني مي‌کند، همچنين دو طرف بايد تجهيزات و ساعت کاري خود در گمرک را افزايش دهند.

معاون استاندار خراسان رضوي در خصوص نظارت بر "سي.ام.آر" (سند مربوط به حمل و نقل بين‌المللي با کاميون در جاده) صادره در بازارچه مرزي نيز ادامه داد: مي‌توان روشي اتخاذ کرد که شرکتهاي حمل و نقل در بازارچه اقدام به صدور "سي.ام. آر" کنند و از صدور انواع صوري آن جلوگيري شود.

وي گفت: در قانون جمهوري اسلامي ايران نيازي به صدور سي.ام.آر در بازارچه نيست  اما اگر شرکتهاي حمل و نقل طي نامه‌اي از وزارت امور خارجه افغانستان خواستار صدور سي.ام.آر در بازارچه مرزي شوند، مي‌توان اين مرحله را در بازارچه دوغارون نيز اجرا کرد.

رسوليان با اشاره به معطل ماندن سه هزار دستگاه کاميون در دو طرف مرز دوغارون افزود: در صدد افزايش ساعت کار گمرک دوغارون هستيم تا بتوان از حجم کاميونهاي مانده در مرز کاست.

وي همچنين بر فعاليت  جايگاه‌هاي سوخت در مرز تاکيد کرد و ادامه داد: جايگاه‌هاي سوخت و نازلها همواره بايد فعال بوده و سوخت مورد نياز را در اختيار کاميونها قرار دهند تا از قاچاق آن جلوگيري شود.

دوغارون در نقطه صفر مرزي با کشور افغانستان و در 18 کيلومتري شهرستان تايباد و 220 کيلومتري مشهد واقع است.

قرار داشتن در مسير جاده ابريشم و کريدورهاي بين‌المللي و وجود گمرک دوغارون با بيش از صدسال قدمت به عنوان تنها مرز رسمي ايران با افغانستان اين منطقه را از ديگر مناطق متمايز نموده است.

از ديگر مزاياي اين منطقه مي‌توان به فاصله نزديک با ولايت هرات که کانون مبادلات و فعاليتهاي اقتصادي افغانستان است، اشاره کرد.

منبع: خبرگزاري ايرنا