اخبار
 1399/08/06  تاریخ خبر
۲۵۰۰ کامیون ترانزیت در مرز دوغارون منتظر ورود به افغانستان هستند
2 هزار و 500 دستگاه کاميون ترانزيت حامل کالاهاي صادراتي و ترانزيتي در گذرگاه رسمي مرزي دوغارون توقف کرده‌اند تا در صورت مساعدت طرف افغانستاني از مرز ايران وارد کشور همسايه شوند.

مدير پايانه مرزي دوغارون روز دوشنبه با بيان اين مطلب گفت: معطلي اين کاميون‌هاي ترانزيتي در مرز دوغارون ناشي از نبود زيرساخت لازم براي پذيرش خودروهاي سنگين حامل انواع کالا در گمرک کشور افغانستان است.

کريم نوايي نظامي همچنين افزايش تقاضاي خريد انواع کالاهاي ايراني از سوي تجار اين کشور و کاهش فعاليت مرزهاي " ميلک " در استان سيستان و بلوچستان، مرز " ماهيرود " در استان خراسان جنوبي، " لطف آباد " در شهرستان درگز و مرز سرخس با کشور ترکمنستان را از ديگر علت‌هاي افزايش کاميون‌هاي متوقف شده در پايانه مرزي دوغارون تايباد برشمرد.

وي افزود: در نيمه نخست امسال ترانزيت خروجي از سمت گذرگاه رسمي دوغارون به سمت افغانستان نسبت به سال گذشته 65 درصد افزايش يافته است که خود از ديگر علل توقف کاميونها در معبر زميني دوغارون است.

مدير پايانه مرزي دوغارون به فعاليت 10 واحد باسکول در گمرک منطقه ويژه اقتصادي و نيز بازارچه مرزي دوغارون در خاک ايران براي تسهيل و شتاب در اعزام تانکرها و کاميونهاي حامل سوخت و کالا اشاره کرد و ادامه داد: اين در حالي است که گمرک افغانستان در آن سوي مرز تنها يک دستگاه باسکول در اختيار دارد.

نوايي گفت: به منظور تسهيل در روند ورود و خروج خودروهاي سنگين در گمرک دوغارون در حال حاضر فعاليت ساعت کاري اين گذرگاه رسمي از ساعت 6 صبح تا 17 بعداز ظهر است و پيشنهاد افزايش ساعت کاري تا 22 شب نيز به دستگاههاي متولي 2 کشور ارائه شده است و در اين راستا مسوولان دستگاههاي متولي در 2 کشور ايران و افغانستان ملاقاتهاي مرزي نيز انجام داده اند.

او افزود: به طور ميانگين روزانه 550 دستگاه کاميون حامل بار ترانزيت از دوغارون به مقصد هرات افغانستان بارگيري شده و همين تعداد کاميون از مرز اسلام‌قلعه آن کشور وارد خاک ايران مي‌شود.
پايانه مرزي دوغارون رتبه پنجم کشور در حوزه صادرات از معبرهاي زميني، رتبه سوم ترانزيت خروجي و رتبه نخست تردد مسافري با ناوگان حمل و نقل عمومي را در بين معبرهاي زميني کشور از آن خود کرده است.

سالانه افزون بر 650 هزار تن انواع کالاي صادراتي و 400 هزار تن کالاي ترانزيتي از اين پايانه به کشور افغانستان صادر مي‌شود.

تايباد در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد و  گذرگاه مرزي دوغارون در 18 کيلومتري شرق تايباد واقع است.

دوغارون پر رونق‌ترين گمرک خراسان رضوي و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در اين استان محسوب مي‌شود که تقريبا تمام ترانزيت کالا از ايران  به افغانستان از طريق آن صورت مي‌گيرد.

منبع: خبرگزاري ايرنا