اخبار
 1399/08/12  تاریخ خبر
رفتار تبعیض آمیز گرجستان با کامیون‌های ایرانی
اعضاي اتاق بازرگاني مشترک ايران و گرجستان مي‌گويند، با وجود اقدامات سازنده صورت گرفته، همچنان برخي مشکلات در مسير صادرات ايران به اين کشور وجود دارد.

با بالا گرفتن تحريم‌هاي يک جانبه امريکا عليه ايران، نهادهاي تصيم گير ايراني اعلام کردند که در حال حاضر اولويت خود را بر افزايش تجارت با کشورهاي همسايه و منطقه مي‌گذارند و آمارهايي که از صادرات ايران در سال‌هاي گذشته منتشر شده نشان از آن دارد که در کنار چين، بخش قابل توجهي از صادرات ايران به کشورهاي همسايه انجام شده است.

گرجستان به عنوان يکي از کشورهاي اروپاي شرقي که در سال‌هاي گذشته به منظور توسعه اقتصادي درهاي خود را براي تجارت خارجي باز کرده، در سال‌هاي اخير يکي از مقاصد اصلي صادرکنندگان و سرمايه گذاران ايراني بوده است و در سال‌هاي قبل، آمارها حاکي از رشد قابل توجه صادرات به اين کشور بودند.

با اين وجود در ماه‌هاي گذشته به دنبال شکل گيري برخي اختلاف نظرها در قيمت تمام شده محصولات ايراني در گرجستان و اعتراضاتي که برخي فعالان اقتصادي اين کشور داشتند، فضاي سابق بر هم ريخت و حضور کالاهاي ايراني در گرجستان دشواري‌هاي بيشتري را تجربه کردند. با اين وجود در جلسه اخير اعضاي اتاق بازرگاني ايران و گرجستان با سفير جديد ايران در تفليس، دو طرف بر لزوم افزايش همکاري هاي بخش خصوصي و دولت براي افزايش حضور ايران در گرجستان تاکيد کرده‌اند.

اعضاي اتاق بازرگاني ايران و گرجستان مي‌گويند که تبادل‌نظر ميان اين اتاق مشترک و سفارت ايران باهدف به‌روز کردن آخرين اطلاعات درباره ظرفيت‌ها و مقررات و اولويت‌ها در هر کشوري، مهم‌ترين نياز بخش خصوصي براي حضور و سرمايه‌گذاري در بازارهاي هدف است.

حسين وثوق عضو هيات مديره اتاق مشترک ايران و گرجستان نيز به مشکلات مرزي پيش آمده در گرجستان و بسته شدن مرزهاي اين کشور به دليل شيوع کرونا اشاره کرد و گفت: کاميون داران از تبعيضي که مقامات گرجي بين کاميون داران روسي، ترکي، آذري و ايتاليايي با کاميون داران ايراني قائل هستند، انتقاد دارند. اين کاميون‌ها برخلاف ايراني‌ها امکان تردد در فضاي کرونا را دارند اما به دلايل نامشخص اين امکان را به کاميون داران ايراني نمي‌دهند.

در ادامه اين نشست، اکبر قاسمي، سفير جديد ايران در تفليس با توجه به مشکلات و پيشنهادهايي که از سوي حضار مطرح شد و ضمن تشريح برنامه‌هاي خود، گفت: اتاق ايران و اتاق مشترک ايران و گرجستان ازجمله مراکزي هستند که براي پيشبرد اهداف کشور بايد با آنها همراهي لازم صورت پذيرد، نيازهاي آنها را تأمين و مشکلات آنها را براي گسترش مراودات دو کشور برطرف کرد.

او تأکيد کرد: بايد کار با گرجستان را از مسيري احيا کنيم که کمترين هزينه را داشته باشد و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي استان‌هاي هم‌جوار و با دسترسي‌هاي بهتر که ازنظر مسافت نزديک‌ترين مناطق ايران به گرجستان هستند مفيد و مقرون‌به‌صرفه براي دو کشور هستند.

قاسمي با توجه به سياست‌هاي گرجستان در مقابله با کرونا و بستن فضاي اقتصادي خود در اين دوران، ادامه داد: اتخاذ چنين رويکردي در خدمت منافع متقابل دو کشور نبوده و ازنظر اقتصادي به ضرر اقتصاد گرجستان بوده و موجب افزايش قيمت‌هاي تمام‌شده توليدات اين کشور شده است، ضمن اينکه ايران به‌راحتي مي‌تواند، بازارهاي جايگزين را در منطقه شکل دهد.

منبع: خبرگزاري ايسنا